Twinkle | Digital Commerce

‘Omzet Europese e-commerce groeit in 2019 met 13,6 procent’

2019-06-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

De Europese online retailsector laat ook in 2019 weer gestadige groei zien. Dit jaar wordt een groei van bijna 14 procent verwacht en een omzet van 621 miljard euro. Dit blijkt uit het European B2C Ecommerce Report 2019, een samenwerking tussen de Europese koepelorganisaties Ecommerce Europe en EuroCommerce.

In 2018 was er een omzetgroei te zien van 11,87 procent, een omzet van 547 miljard euro. West-Europa neemt het grootste deel van de Europese e-commerce markt voor zijn rekening, zo'n 66 procent (363 miljard). Het aandeel van Zuid-Europa bedraagt 14 procent (78 miljard), en Noord-Europa is goed voor 9 procent (49 miljard). De Noord-Europese e-shoppers geven het meest per persoon uit, zo’n 2.046 euro.

Zwitsers zijn de actiefste online shoppers (88 procent), Nederlanders staan op de vierde plaats met 84 procent.

Meer investeringen in nieuwe technologie

Ecommerce Europe adviseert meer eenduidige regels in Europa, ook om over de grens aankopen beter mogelijk te maken. Daarnaast roept de organisatie op tot meer investeringen in nieuwe technologie en digitale vaardigheden, zodat de e-commerce business in de digitale toekomst van Europa is verankerd.

Dat is ook de mening van EuroCommerce. Europa in het algemeen loopt qua ontwikkeling achter op China en de VS als wordt gekeken naar de ontwikkelingen in digitale technologie en e-commerce. Niet alleen ondernemers moeten hier aan werken, zo zegt de organisatie, ook beleidsmakers en regelgevers.