Twinkle | Digital Commerce

'Laagste prijsgarantie misleidend'

2017-11-11
167168
  • 1:25

Hoewel laagste prijsgaranties vooral sympathie lijken te wekken, zouden consumenten er wantrouwend tegenover moeten staan. Feitelijk zorgen ze ervoor dat de prijsconcurrentie wordt beperkt.


Dat stelt Wilfred Dolfsma, hoogleraar innovatie en strategie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De Volkskrant plaatste een ingezonden stuk (Blendle) van zijn hand.

Daarin schrijft Dolfsma onder meer: ‘De boodschap is ook gericht aan concurrenten. Die boodschap is de volgende: iedere poging om te concurreren om de gunsten van de klant is nutteloos omdat iedere prijsverlaging overtroffen wordt. Adverteren met “laagste prijsgarantie” zorgt juist voor minder heftige concurrentie op prijs en voor meer aandacht voor kwaliteit en dienstverlening, terreinen waar de consument minder makkelijk vergelijken kan en eenvoudiger winsten te behalen zijn.’

Onderlinge afspraken
Volgens Dolsma bewegen de prijzen zich door de garanties naar een bepaald vanzelfsprekend niveau, waar alle partijen mee kunnen leven. ‘Het mooie voor bedrijven die laagste prijsgaranties bieden in hun advertenties is, dat de Autoriteit Consument en Markt moeilijk bewijs vindt van illegale onderlinge afspraken, terwijl zij goede sier maken naar de consument.'

BCC, Jumbo en Media Markt
In ons land garanderen onder andere BCC, Jumbo en Media Markt dat prijzen bij een lijst met (al dan niet lokale) concurrenten niet duurder zijn. Als dat wel zo is, krijgen klanten minimaal het verschil terug. De dynamische winkelprijzen van Media Markt worden sinds begin dit jaar dagelijks aangepast op schermpjes in de winkels.

Offline duurder
In de Verenigde Staten is een laagste prijsgarantie eerder norm dan uitzondering bij de grote online retailers. Onder andere Walmart, Best Buy, Toys ‘R Us, Target en Staples werken ermee. Gisteren schreef Twinkle nog dat de sterk fluctuerende prijzen op Walmart.com aanmerkelijk lager kunnen liggen dan in de winkels van de keten.