PostNL gaat de standaardtarieven voor pakketverzending vanaf 1 augustus verhogen. Zo stijgt het basistarief voor binnenlandse pakketten met 20 eurocent. De prijsverhogingen vallen binnen de wettelijke bandbreedtes, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld.
De ACM heeft het besluit vandaag kenbaar gemaakt op zijn website. Voor wijzigingen aan diensten die vallen onder de Universele Postdienst (pdf), waaronder de tarifering, moet PostNL goedkeuring hebben van de toezichthouder. Die heeft de ACM gegeven.
Nieuwe tarieven
PostNL maakt ook op zijn eigen website melding van de prijswijzigingen per 1 augustus aanstaande. Voor binnenlandse pakketten wordt het basistarief (tot 10 kilogram) met 20 eurocent verhoogd, tot 6,95 euro. Ook het verzenden van aangetekende pakketten en pakketten met verzekerservice wordt duurder. Pakketten naar het buitenland worden alleen duurder als deze aangetekend of met verzekerservice worden verzonden.
Ophaalpakketten
Uit de publicatie van de ACM blijkt dat PostNL medio september een nieuwe dienst zal introduceren: ophalen op het postkantoor. ‘Hiermee is het mogelijk om binnenlandse pakketten naar een postvestiging te verzenden. De ontvanger krijgt dan een bericht dat het pakket kan worden opgehaald bij de postvestiging.’ De toezichthouder meldt dat PostNL een beperkte afzet verwacht van deze ‘ophaalpakketten’. Begin volgend jaar moet het bedrijf de ACM informeren over de ontwikkeling van de dienst. Mogelijk worden de pakkettarieven op basis van het daadwerkelijke volume nog bijgesteld.
Goed bezig. Ik ben zeer groot fan van PostNL...NOT. Het wordt tijd voor een echte concurrentie. Neem eens een voorbeeld aan de tarieven in Duitsland!!!
Eindelijk! Pakketten direct afhalen van het postkantoor i.p.v. de bezorger eerst 2x voor een gesloten deur laten komen, voordat men het bij het postkantoor kan afhalen. Hopelijk wordt dit ook snel uitgebreid met pakketautomaten, waardoor je de pakketten 24-uur per dag kunt afhalen. Of laat PostNL dit gat in de markt over aan concurrent DHL?
Kennelijk weinig ervaring mat pakketautomaten @lenzenvergelijker. Mijn ervaringen met dergelijke dingen in Duitsland zijn slecht. Je ziet overigens dat ook steeds meer Duitse webshops niet naar automaten willen versturen.
Op het moment dat je markt verliest omdat de concurrentie sterker wordt, verhoog je de tarrieven. Commerciele suicide.
@Robert > welke concurrentie? Dat bedoel ik zowel positief als negatief t.o.v. PostNL.
Op consumentengebied is er geen enkel bedrijf dat zin heeft om netwerk van inleverpunten (postkantoortjes) aan de gang te houden voor pakketjes van 6,95 per stuk. Dat is helemaal niet zo duur voor een enkel pakketje. Ik kan het er niet voor gaan brengen in Oost Groningen.
De zakelijke markt (webwinkels) is een andere zaak. Daar doen ze het helemaal niet goed. Ik geloof niet eens dat ze zoveel duurder zijn, DHL en consorten zijn ook geen liefdadige instellingen.
Maar het is een ongelooflijk logge tent waar je als (kleinere)klant door de stroop moet waden. Iedereen is heel vriendelijk, maar het systeem is ziek.
Helaas zie ik hier ook geen concurrentie, want mijn zendingen zijn gemengd pakketten en briefpost. En op dat laatste is er geen concurrent in de kleine volumes. Die zien ook wel dat dat nooit winstgevend kan zijn, maar zij hebben geen verplichtingen volgens de Postwet.
Dus ik ben nog steeds met huid en haar overgeleverd aan PostNL. Het is een haatliefde verhouding zullen we maar zeggen.
Toch bizar dat zij juist weer de prijzen omhoog gaan gooien. 7 euro vind ik niet meer van deze tijd. Kleine shops kunnen hierin ook onmogelijk concurreren tegen shops die gratis verzending aanbieden.
@Dennis Tja, dat is een probleem van elke kleine webshop: je hebt geen voordeel van schaalgrootte zoals de grote jongens.
Maar: 7 euro niet meer van deze tijd? Fysiek transport is echt niet goedkoper geworden en er wordt wel doorlopend gewerkt aan betere service, zoals kleinere aflevervensters etc.
Bedrijven als PostNL, DHL, UPS etc. zijn er niet om de kleine shops te subsidieren. Ik heb een Pakketcontract voor een relatief kleine shop en betaal gemiddeld rond de 6 euro voor zware pakketen (dozen met boeken). Dat is best veel, maar ik ga het er echt niet zelf voor brengen.
Ik ben niet per definitie een vriend van PostNL, maar bij dit soort discussies krijg ik altijd een beetje jeuk, met name van mensen die alles 'te duur' vinden omdat ze het zelf niet kunnen betalen of terugverdienen. Dat probleem moet je niet op het bordje van de vervoerder leggen. Dan moet je aan je marges werken om die service te kunnen verlenen die de BOLLEN en de COOLBLOES ook hebben.
Chapeu PostNL, ik zou eerst de dienstverlening en je klantenservice op niveau brengen voordat je de prijzen omhoog gooit. We zijn totaal niet te spreken over de service van PostNL met name wanneer het mis gaat. Wij hebben veel zendingen naar het buitenland en daar gaat het vaak mis. En dan spreek ik nog niet eens over de, in vergelijking met concurentie, veel te hoge prijzen. De klantenservice heeft het woord service niet echt begrepen. Een probleem kan vaak met 1 telefoontje opgelost worden, maar helaas.. Er worden formulieren per post verstuurd, niet digitaal, en dat in dit tijdperk. Voordat de ingevulde formulieren op de juiste afdeling zijn zijn er al 3-4 dagen voorbij. Pakketen verdwijnen vaak in dit proces en vergoeden ho maar.. We warn al behoorlijk om en dit duwt ons een stuk verder in die richting. PostNL ga je schamen!
@Pascal Jou snap ik dus niet. Op de markt van pakketten naar het buitenland is er behoorlijk wat concurrentie.
Ben jij soms masochist dat je je nog langer laat ringeloren door zo'n klotebedrijf met veel te hoge prijzen?
Ik zou als ik jou was vandaag nog overstappen naar de door jou genoemde concurrentie met veel lagere prijzen en oneindig betere service!
Voor de mensen die denken dat ik bij PostNL werk of er dikke vrienden mee ben:
ik ben de laatste dagen in een verhitte discussie verwikkeld met een ccountmanager van Post NL Pakketten omdat mijn haalservice al een paar keer niet is uitgevoerd. En dat breng ik niet zachtzinnig onder woorden, want dat gaat over de geleverde service. Ik zie het echter wel los van de kosten en de totale dienstverlening.
Ik vind het zo'n slap gelul van al die mensen die maar lekker tegen zo'n PostNL aanschoppen omdat dat groot is, oud-monopolist en ze zeggen niets terug. En het gaat altijd over 'te duur'.
Ik vind het in principe helemaal niet zo duur. Er wordt een zware doos met boeken bij mij opgehaald en de volgende dag afgeleverd in bijvoorbeeld Leeuwarden. En dat voor zo'n 6-7 euro. Ik kan het er zelf niet voor doen.
Meestal zijn het van die ondernemers die vinden dat de hele marge op hun product winst moet zijn en dat iedereen die kosten in rekening brengt voor zijn diensten 'duur' is. Want dat gaat van hun winst af...
Ieder nadeel heeft zijn voordeel om maar even in de voetbalwereld te blijven.
Een prima alternatief is Kiala met een tarief van maar 3,95 per pakket binnen Nederland. Kiala is onderdeel van UPS en kwalitatief ook nog eens veel beter dan PostNL.
Je kunt heel eenvoudig via de website een labeltje printen, http://www.kiala.nl, en het pakket afgeven in een Kiala punt.
Je kunt zelfs sinds kort ook versturen naar andere Europese landen voor veel minder dan bij PostNL.
Volgens mij het een prima zet van PostNL om de tarieven te verhogen, dit zal er zeker voor zorgen dat de concurrentie steeds sterker gaat worden.
Met de regulier post hebben ze dit ook jaren gedaan en je ziet waar het toe kan leiden, reorganisatie op reorgantie.
kortom, ga de concurrent testen, kijk maar eens op http://www.kiala.nl en je zult verbaast staan!
@Lars Wat leuk, een accountmanager van Kiala in deze draad.
Hoewel Kiala natuurlijk een goede toevoeging is aan de mogelijkheden is het geen vervanging voor een pakketje van deur tot deur. Dus dat is geen kunst: 2/3 van de prijs vragen, terwijl zowel de verzender als de ontvanger op stap moeten naar een Kiala punt. Een fopspeen dus.
Dat is geen concurrentie voor dezelfde dienst, dat is een heel andere dienst. Nuttig, maar ik zou het beslist niet als enige aan mijn klanten willen aanbieden.
Beetje als Routemobiel destijds: je betaalde een tientje per jaar minder dan voor de Wegenwacht, maar je werd niet langs de weg geholpen, maar weggesleept naar een garage wat je veel meer tijd kostte. Ook zo'n sigaar uit eigen doos.
Kortom: wie biedt hetzelfde serviceniveau als PostNL, inclusief afhalen van briefpost, maar doet dat goedkoper en vooral klantvriendelijker? Ik hou me aanbevolen.
@Lars: zoals je waarschijnlijk wel weet is het niet de bedoeling om hier commerciële boodschappen te verspreiden, met links en dergelijke. Om aan te geven welke pet je op hebt, kun je een url kwijt in het daartoe bestemde invoerveld.
@Ton je kan je pakje na de eerste bezorgpoging al om laten zetten naar je ophaalpunt via internet, hoef je niet te wachten tot bezorgpoging twee.
@Lars Ja leuk je moet eerst naar de andere kant van de stad om je pakje op een Kiala afleverpunt te bezorgen en dan mag de ontvanger ook nog eens kilometers reizen om hem weer op te halen....
Dan is de PostNL, ondanks de belachelijke bezorg tijdsvakken die bezorgers amper kunnen halen nog wel wat beter.
Het blijft voor mij een raadsel waarom het versturen van een pakket met PostNL zo duur moet zijn in dit kikkerlandje. Een kleinschalig, overzichtelijk land met een uitstekende infrastructuur en met een uitgebreid netwerk als dat van PostNL moet dat toch veel goedkoper kunnen. Ter vergelijking; het versturen van een pakket tot 2kg in China kost 1 euro, ongeacht de bestemming in China. Ook dichterbij bv in Duitsland, waar de salarissen wat dichter bij die van ons staan, kost het verzenden niet veel meer dan 4,50 euro en bij een contract zak je hier al snel richting de 3,50. Kortom het kan dus wel, maar waarom lukt dit PostNL maar niet?
Freddy
Vond de tarieven van PostNL al erg hoog, nu zelfs nog meer gaan betalen? ABSURD!!
Neem een voorbeeld aan DHL, deze tarieven zijn nog enigzins acceptabel!
Iemand gaf aan dat het nog moeilijker voor kleine webshops zou worden om te concureren met grote webshops die zogenaamd gratis verzending aan zouden bieden..??..
Je moet wel heel erg naïef zijn om dit te willen doen geloven, je betaald ALTIJD de verzendkosten!
Er bestaat geen webshop die gratis verzend, want deze kosten zitten ten aller tijde en met zekerheid al in de aanschafprijs meegerekend!!
Gratis verzenden bestaat echt niet, dit is absoluut een broodje aap verhaal!