WhatsApp opent in 2020 de poort voor advertenties, zo werd deze week bekend. Ook kunnen bedrijven hun productcatalogus straks etaleren in de app.
Anders dan de inmiddels vertrokken oprichters van WhatsApp altijd hebben gewild, zullen er advertenties verschijnen in de applicatie. Niet binnen conversaties of in het chat-overzicht, maar eerst alleen op de statuspagina. Die mededeling werd deze week gedaan op de Facebook Marketing Summit in Rotterdam. Verschillende foto’s van de slides verschenen op Twitter.
Los van de reclame binnen WhatsApp (rechts op de afbeelding hieronder), kunnen bedrijven advertenties op zusterplatforms Facebook (links) en Instagram (midden) straks voorzien van een WhatsApp-button: wie daarop klikt kan direct contact opnemen met het bedrijf in kwestie.
(foto: Olivier Ponteville)Producten op WhatsApp
Daarnaast komt er nog een andere mogelijkheid voor zakelijke WhatsApp-gebruikers: ze kunnen productcatalogi die ze voor Facebook hebben ontsluiten op WhatsApp. Dankzij de integratie kunnen ze eenvoudig links naar artikelen tonen binnen conversaties, waarna gebruikers die in detail kunnen bekijken binnen de berichtendienst. Ook kunnen zij direct het hele assortiment van het bedrijf in kwestie oproepen en doorscrollen in WhatsApp:
(foto: Olivier Ponteville)Business API
Vorige zomer werd WhatsApp Business uitgebreid met een business API voor grotere bedrijven. Daarmee kunnen ze automatisch berichten sturen naar klanten, bijvoorbeeld bestelstatusupdates of reminders. De interactiemogelijkheden worden uitgebreid, werd deze week ook aangekondigd, bijvoorbeeld met foto’s, video’s, pdf’s of e-commerce buttons naar externe omgevingen.
Een betaaloptie binnen WhatsApp lijkt een logische volgende toevoeging. In Rotterdam werd deze week verwezen naar de ervaringen van WhatsApp Payments in India.
Lees ook: WhatsApp polst betaaloptie (10 april 2019)
Hoe is het mogelijk. Je kunt tegenwoordig geen pagina meer openen of er is wel reclame te zien. Nu ook bij Whatsapp. Dus minder gebruik gaan maken van dit programma.
Tsja, dit soort zaken kosten geld en Facebook is nu eenmaal geen liefdadigheidsinstelling... als je er niet met je portemonnee voor betaald, dan op een andere manier.