Twinkle | Digital Commerce

Rakuten droomt van Europees ecosysteem

2019-05-06
1251752
  • [nieuws]
  • 0:52

Rakuten heeft onlangs 'Affiliate Malls' gelanceerd voor de Britse en Spaanse markt. Het Japanse concern bouwt volgens de lokale topman Toby Otsuka aan een regionaal ecosysteem.

Aan Europese ambities en grote worden geen gebrek bij Rakuten. De hoofdsponsor van FC Barcelona probeert al jaren om een stevige voet op ons continent te krijgen, maar dat wil nog niet zo lukken.

Kruimels

Het handelsvolume neemt wel wat toe, maar het gaat vooralsnog om kruimels vergeleken met bijvoorbeeld Amazon. Bovendien gaat de groei met aanzienlijke verliezen gepaard. Het Duitse weblog Exciting Commerce spreekt van een bodemloze put, waar het de activiteiten bij onze oosterburen betreft.

Dataplatform

Het nieuwe platform moet de winkelervaring verbeteren, met name op smartphones. Van een marktplaats heeft Rakuten zich in Europa ontwikkeld tot een dataverzamelaar, die drijft op aanbod van gekoppelde winkels en een loyaliteitsprogramma.

Nieuwe app

De nieuwe site word binnenkort ook in Duitsland gelanceerd, is de bedoeling. Ook kondigt Rakuten een nieuwe mobiele app aan ‘that takes Europe by storm’.