Twinkle | Digital Commerce

Google lanceert Grow My Store in Nederland

2019-11-13
20491152
  • 1:39

Google heeft Grow My Store beschikbaar gesteld in Nederland. Met de assessment tool kunnen online en offline winkeliers kijken hoe ze digitaal presteren.

Google presenteerde Grow My Store gisteren op zijn kantoor in Amsterdam. Het is een laagdrempelige manier om retailers te laten zien hoe ze scoren op acht belangrijke onderdelen, waaronder de weergave van winkelinformatie, mobiele optimalisatie, personalisatie, klantenservice en beveiliging. Voor veel van deze facetten kunnen ondernemers terecht bij andere tools en diensten van Google om hun score te verbeteren.

SME Research

Grow My Store moet vooral de nog niet zo digital savvy retailondernemers kennis laten maken met Google. Dat is nog nodig ook, blijkens onderzoek dat de zoekgigant door SME Research liet verrichten in Nederland: 65 procent van de respondenten heeft geen vermelding in een zoekmachine of in een online kaarttoepassing als Google Maps. De helft van die groep, 33 procent van de Nederlande mkb-ondernemingen, houdt zelfs überhaupt geen website in de lucht. ‘En dat terwijl 90 procent van het bezoek aan fysieke winkels bijvoorbeeld vooraf wordt gegaan door een online zoekopdracht’, hield Kim Spalding de schaars aanwezige pers voor. De Amerikaanse is mondiaal verantwoordelijk voor Small Business Ads binnen Google.

Digitale Werkplaats

Op basis van de gebruikerservaringen in ons land zal Grow My Store worden geoptimaliseerd voor Nederland. Spalding refereerde gisteren ook aan andere tools die Google heeft gelanceerd om het werkzame leven van mkb’ers makkelijker te maken, waaronder Google My Business, Smart Campaigns en Grow with Google. Ondernemers in ons land kunnen terecht bij de ‘Digitale Werkplaats’ van het bedrijf om nieuwe vaardigheden op te doen.

Checklist

Grow My Store biedt retailers inzicht in hun groeipotentieel, aldus Google gisteren. Spalding: ‘Zie het als een checklist of things to do next. Je kunt de uitkomsten ook intern gebruiken om collega’s te overtuigen van wat er beter kan. We zien dat mkb-bedrijven wereldwijd enorm in trek zijn om hun unieke en lokale karakter. Wij willen hen helpen om hun digitale venster naar de wereld te verbeteren, ook in Nederland.’