Twinkle | Digital Commerce

Bidfood komt met horecamarktplaats: Foodl

2019-05-22
17831003
  • 2:46

Bidfood omarmt de platformeconomie en lanceert met Foodl een Nederlandse marktplaats voor de horeca. 'Alles wordt volledig transparant.'

De groothandel, in Zuid-Afrikaanse handen, presenteert Foodl als ‘het eerste platform in Nederland dat open en directe handel faciliteert voor horecaondernemers en leveranciers van food & beverage en daaraan gelieerde producten en diensten’.

In augustus start een Foodl-pilot in drie verschillende categorieën en logistieke oplossingen, in samenwerking met een panel van chef-koks. Foodl gaat live in het vierde kwartaal van dit jaar.

Platformeconomie

Bidfood, in Nederland goed voor een jaaromzet van rond de 750 miljoen euro, boekt 98 procent daarvan online. Een paar jaar geleden raakte managing director Dick Slootweg ervan overtuigd dat Bidfood mee moest bewegen in de platformeconomie, vertelde hij gisteren bij de boekpresentatie van Cor Molenaar over dat onderwerp. De presentatie vond niet toevallig plaats in Foodyard Amsterdam, Bidfoods ‘clubhuis voor de horeca’, aldus Slootweg.

Onderstromen van de platformeconomie

Met Molenaar zag Slootweg in Azië hoe platforms aan de weg timmerden. De Nederlandse Bidfood-baas benoemde gisteren een aantal onderstromen daarvan: lineaire ketens worden fluïde, gemak is de nieuwe loyaliteit, in plaats van producten komen diensten centraal te staan (servitization), controle en bezit maken plaats voor openheid en samenwerking. De klant kan ondertussen altijd, overal en op ieder device bestellen. Slootweg sprak in dit licht van ubiquitous (alomtegenwoordige) commerce en hij zei te verwachten dat binnen twee jaar alle vijftigduizend producten van Bidfood op stemcommando zijn te bestellen. Verder wees hij nog op de opmars van datagedreven personalisatie en het toenemende belang van de last ofwel ‘goldenmile. Waardecreatie zit hem in de interactie met klanten – waartoe een multi-sided platform zich bij uitstek leent – realiseerde Slootweg zich. ‘Snelheid was geboden. Als je iets zeker weet, moet je ook acteren.'

Think big, act small, be fast.

Foodl

Zodoende werd platformisering door Bidfood Nederland (voorheen Deli XL) als dé weg voor de toekomst van de groothandel omarmd en werden demand fulfilment en demand creation als pijlers gedefinieerd. 'Logistiek blijft. Klantcontact blijft. Zeker is ook dat we in hoog tempo platforms zullen ontwikkelen', aldus Slootweg. Binnen dat kader kreeg een handvol werknemers de gelegenheid om hun idee voor ‘food & beverage-biotoop’ Foodl te ontwikkelen.

Foodl biedt de chef-kok straks een progressive web app waarmee hij op elk device kan bestellen, bijvoorbeeld via voice of WhatsApp. Hij heeft direct toegang tot het assortiment en de aanbieders en ziet exact wat zijn producten en leveringen kosten, is de belofte. De ordering en facturatie verloopt via Foodl. Uit het persbericht: ‘De open dialoog tussen vraag en aanbod faciliteert een directe feedbackloop, die voor veel food-producenten tot op heden niet beschikbaar is. De time-to-market voor nieuwe en/of verbeterde producten en diensten is met Foodl bovendien korter dan via het traditionele groothandelsmodel.’

‘We zien dat vooral de innovatieve leveranciers snel willen aansluiten, en de belangstelling vanuit de chefs en foodwereld is extreem groot', laat initiator Annemarie Blaauw optekenen. ‘De flexibiliteit van een start-up gekoppeld aan de expertise in het team maakt dat we in hoog tempo innoveren en ontwikkelen.’

Markt van 20 miljard euro

Foodl is naar eigen zeggen ‘de logische stap in een snel veranderende foodservicemarkt, waar jaarlijks naar schatting 20 miljard euro in omgaat’. Binnen Foodl kunnen allerhande producten en diensten gaan ontstaan. ‘Te denken valt aan productinnovatie, communities, product markt testen, inspiratie, easy ordering, administratie, financieel beheer, fulfilment, trends, klantinzicht en data-analyse.’

Foodl verwacht in het eerste jaar een omzet van 1 miljoen te behalen en houdt rekening met 'exponentiële groei'.