Twinkle | Digital Commerce

Het boek in de spotlights

2019-05-31
1000562
  • [interview]
  • 5:54

Na de overname van ECI zag Novamedia de omzet van de boekenclub jaarlijks afnemen, tot vorig jaar. Er kwam een nieuwe naam, BookSpot, die werd verbonden aan verschillende boekenprijzen. De onlangs vernieuwde website moet lezers boeien en binden, vertelt Jeroen van der Meulen. ‘We komen van ver, nu gaan we voor de gunfactor.’

Twinkle is uitgenodigd op Landhuis Boekesteyn te ’s-Graveland, een pand dat Novamedia huurt van het nabijgelegen Natuurmonumenten. ‘Frank Leeman was hier een soort kasteelheer’, haalt Van der Meulen herinneringen op aan een eerdere fase in zijn carrière. ‘Hij zat in de mooiste kamer, naast een kaars. Op appèl moest ik hem laten zien welke mailing we gemaakt hadden voor de Postcode Loterij, meestal net voor het ding naar de drukker moest. Dan moest het toch weer helemaal anders.’ Leeman, door de Volkskrant postuum omschreven als ‘de ziel van de Postcodeloterij’, overleed vorige zomer.

Het statige Boekesteyn, gebouwd rond 1720, is de thuishaven van BookSpot. ‘Dat lijkt heel toepasselijk, maar het “boeke” in de naam is Oudhollands voor beuk. Hier stonden en staan heel veel beuken, daar komt de naam vandaan. Etymologisch gezien stamt het woord “boek” overigens ook af van beuk, omdat er beukenbasten voor boeken werden gebruikt.’

De ontvangst tekent de brede interesse van Van der Meulen. Zowel klassiek als commercieel. De privéverzamelaar van oude munten was jarenlang als marketeer verbonden aan de Postcode Loterij en gelieerde loterijen van Novamedia. In de zomer van 2017 stapte hij over naar het overgenomen ECI, inmiddels omgedoopt tot BookSpot. ‘Hoofd Marketing & Winkel’, staat er op zijn visitekaartje. ‘Ik ben verantwoordelijk voor alles wat invloed heeft op het resultaat’, vat hij samen.

Van ECI naar Bookspot

‘ECI had een naamsbekendheid van 60 procent, maar daar wilde zo goed als niemand kopen’, schetst Van der Meulen de uitdaging waar Novamedia voor kwam te staan. ‘We kozen voor een nieuwe aanpak en een nieuwe naam, die tegelijk zou worden gelanceerd met een nieuwe website. Maar omdat die site wat langer op zich liet wachten, besloten we om wel vast de naam te veranderen, het logo en de kleurtjes op de website. Dat deden we op 28 februari vorig jaar. Het leverde een heleboel positieve reacties op. Veel mensen vonden de site opeens ook gebruiksvriendelijker, terwijl er toen nog verder niks aan was gedaan. Dankzij ons bureau Oogst hebben we de impact op onze SEO-ranking beperkt gehouden, daar hebben we ook veel in geïnvesteerd. Binnen een maand zaten we weer op hetzelfde bezoekersniveau, maar dan met een hogere conversie. De ROAS [Return On Advertising Spend, red.] schoot omhoog. De naam ECI, in Google Shopping bijvoorbeeld, schrikte boekenzoekers af. Waarschijnlijk omdat ze het associeerden met een verplichting, terwijl het al lang mogelijk was om zonder lidmaatschap te bestellen. Ook de reacties uit het boekenvak waren positief. ECI was oud. BookSpot was onbekend, maar men dacht: Hé, een nieuwe naam, wat leuk!’

Een klein jaar na de naamswijziging werd het nieuwe Bookspot.nl gelanceerd, op software van Intershop. Responsive, sneller en minder statisch dan de vorige webstek. De site biedt de nummer 150 van de laatste Twinkle100 de flexibiliteit om steeds nieuwe features toe te voegen. Zo werd er een exclusieve overeenkomst gesloten met Bookarang, een Nederlands bedrijf in literatuuranalyse en inhoudelijke aanbevelingen op basis van kunstmatige intelligentie. ‘We scannen de inhoud van boeken, kijken naar stijl, niveau en dergelijke, en komen dan met recommendations voor lezers’, legt Van der Meulen uit. ‘Dit is iets unieks en heel anders dan tot nu toe in de wereldmarkt van boeken gebeurt, waar je alleen ziet wat anderen ook kochten of bekeken. Wij gebruiken Bookarang nu voor onze cadeauzoeker en koppelen ook terug waartoe die aanbevelingen hebben geleid, zodat zij kunnen doorontwikkelen. We hebben exclusiviteit afgesproken op de online boekenmarkt in Nederland.’

‘Overigens heb ik ook mijn eigen roman Hertstranen door Bookarang gehaald. Toen kreeg ik allerlei boeken terug waar ik het bestaan niet van wist. Een beetje vreemd natuurlijk als het over je eigen boek gaat, maar vooral ook heel interessant om te zien. Bookarang draagt er ook aan bij dat debutanten over het voetlicht te kunnen komen. Dat is goed, in deze markt van bestsellers. We mogen in dat licht blij zijn met de vaste boekenprijs, die helpt de pluriformiteit van het aanbod in stand te houden. En, laten we eerlijk zijn, de vaste boekenprijs geeft ook ons bestaansrecht. Anders zou de grootste partij met afstand de goedkoopste zijn.’

Voor de prijs hoeven boekliefhebbers niet naar een andere aanbieder dan BookSpot, dat alle orders vanaf 20 euro gratis verzendt. Sterker: het is de enige Nederlandse partij die boeken onder de vaste boekenprijs mag aanbieden aan abonnees, vanaf vier maanden na de eerste publicatie.

Abonnementen

Momenteel heeft BookSpot nog ongeveer negentigduizend ‘oude abonnees’, waarvan grofweg twee derde Nederlands is en een derde Belgisch. Zij kunnen elk kwartaal een boek bestellen met 20 procent korting en als ze dat niet doen nemen ze ‘boektegoed’ af.

Met de komst van de nieuwe site introduceerde BookSpot twee nieuwe abonnementsmodellen: Premium en VIP. Het eerste abonnement kost 99 cent per maand en geeft ‘korting op alles, behalve boeken’, vat Van der Meulen samen. Voor een VIP-abonnement vraagt BookSpot € 7,99. ‘Dat biedt korting op alles, inclusief de 20 procent op boeken. Daarvan gaat 7 euro automatisch in je eigen wallet, die spaar je op om wanneer je maar wilt eenvoudig met korting te kunnen bestellen. Het is daarmee vriendelijker dan het ECI-model, dat meer op de verplichting zat en dat we niet meer aanjagen. Het liefst zouden we die leden automatisch overhevelen naar de nieuwe abonnementsvormen, maar dat gaat juridisch niet. We proberen Premium en VIP nu onder de aandacht te brengen via sampling bij onze orders en ook in andere kanalen.’

Binnenkort komt het assortiment van BookSpot – richting de drie miljoen titels – ook buiten de eigen site te koop, dankzij een samenwerking met woonwarenhuis fonQ. Overigens blijft de fysieke boekhandel dé plek om een boek te kopen, vindt Van der Meulen. ‘Wij willen de next best thing zijn, de beste online speler in het vak. Met Bookarang proberen we de offline ervaring te benaderen. Ik geloof in de toekomst van online specialisten in niches, naast de brede platforms waar je ook luiers kunt kopen. Achter bol.com zijn we in omzet de tweede boekverkoper op internet, maar qua associatie met boeken gaan wij omhoog.’ Novamedia’s online boekwinkel is inmiddels sponsor van vier boekenprijzen, waaronder de BookSpot (voorheen AKO) Literatuurprijs, de Gouden Strop en een boekhandelsprijs. ‘Daarmee steunen wij het vak, gaan we voor de gunfactor.’

Wat kunnen we verder van BookSpot verwachten binnenkort? Van der Meulen: ‘We gaan Bookarang door de hele site heen weven en we komen met veel meer content. Interviews met schrijvers, het boek van de maand, video’s. We gaan veel meer informatie geven. Denk aan reviews, auteursfilmpjes of de optie een hoofdstuk te lezen of misschien wel voor te laten lezen.’ BookSpot gaat ondertussen door met zogenoemde billboarding op de zenders van RTL, om bij het grote publiek onder de aandacht te komen. ‘Die aankoopbereidheid moet omhoog, daar gaat het om’, stelt Van der Meulen. ‘Het is bouwen, bouwen, bouwen. Maar we hebben een lange adem.’

Over BookSpot
BookSpot is de naam waaronder ECI in maart vorig jaar verder ging. Na een faillissement werd de boekenclub begin 2014 ingelijfd door Novamedia, de media- en marketingorganisatie achter de Nationale Goede Doelen Loterijen. Tot de boekentak van de social enterprise behoren behalve BookSpot onder andere ook boekhandel Scheltema en uitgeverij Nieuw Amsterdam. De omzet van BookSpot, actief in Nederland en België, kwam vorig jaar uit op 17,8 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een omzet van rond de 20 miljoen euro verwacht.