Twinkle | Digital Commerce

Van 220 miljoen bulk e-mails naar gepersonaliseerde e-mailberichten

2019-04-09
1000562
  • [branded content]
  • 4:20

Met een gepersonaliseerde customer journey realiseert Dekbed-discounter een conversiestijging van 31,2%. Kevin Veenman, chef marketing bij Dekbed-discounter, vertelt over de succesvolle transitie van 220 miljoen bulk e-mails naar gepersonaliseerde e-mailberichten.

“Door op het juiste moment de juiste e-mail-berichten naar de juiste personen te sturen, wist Dekbed-discounter in 2017 een omzetgroei van 100% te realiseren”, zegt Veenman met gepaste trots. Aan de basis van het succesverhaal staat de koppeling van meerdere databronnen aan de e-mailmarketingsoftware van Copernica. Door aan de juiste knoppen te draaien, boekt Dekbed-discounter voortdurend jaloersmakende conversiecijfers. Lukt het vorig jaar al om een omzet van 20 miljoen euro te draaien, dit jaar wil Dekbed-discounter door de grens van 50 miljoen heen. Zo’n 12% daarvan komt direct uit e-mailmarketing.

Waardevolle één-op-één contactmomenten

Veenman licht de e-mailmarketingstrategie van Dekbed-discounter toe: ´Het sturen van e-mails stelt je in staat om intensiever in contact te zijn met klanten, meerdere keren per week. Wij hadden al snel door dat dit beter en persoonlijker moest, want onpersoonlijk e-mailen is irritant en zorgt voor uitschrijvingen. Na mijn ontmoeting met Rik van den Wijngaard van Yellowgrape, hebben wij samen invulling gegeven aan deze visie. Een datasysteem dat al voor het personaliseren van onze website in gebruik was, gebruiken wij als fundament om op door te bouwen. Alles wat het systeem aan informatie verzamelt, vormt de input voor de e-mailmarketingsoftware van Copernica; zo kunnen wij onze e-mailberichten vergaand personaliseren. En dat leidt tot meer conversie.”

Het verlaten winkelmandje vóór zijn

“Door aan de slag te gaan met het personaliseren van e-mails, zie je al snel dat er meer speelt”, vervolgt Veenman. “Variatie is een toverwoord wanneer het om e-mails gaat. Variatie breng je door verfrissend te zijn wanneer het om aanbiedingen gaat en informatie steeds weer op andere manieren aan te bieden. De insteek is dat onze berichten altijd inspireren in plaats van vervelen. Personaliseren binnen een geautomatiseerde omgeving is technisch een behoorlijke uitdaging. Met de software van Copernica lukt het ons om zelfstandig campagnes op te zetten en tegelijkertijd geautomatiseerde berichten te versturen. Denk aan het verzenden van dynamische e-mails waarin 90% van de informatie is toegespitst op de bewezen interesses van de klant. Wij kunnen zien wie er naar een product kijkt en sturen een herinnering als er niet geconverteerd is. Dat is min of meer het verlaten winkelmandje een stap voor zijn.”

Altijd verrassend uit de hoek komen

Dekbed-discounter heeft zich ten doel gesteld om altijd verrassend uit de hoek te komen. “Dat kan door het slim verbinden van data en daarop acteren via diverse kanalen, maar ook met gave acties die geen enkele andere partij in de branche doet”, zegt Veenman. ”Door het weggeven van een dekbed bij aankoop van een dekbedovertrek, acties als 3-halen-1 betalen en door ultrascherpe prijzen - ook voor producten uit het hogere segment. Door te investeren in onze klanten, kunnen we drempels verlagen en een langdurige relatie starten. Voor veel van onze klanten is het inmiddels heel normaal om meerdere keren per jaar een bestelling te plaatsen: voor de prijs hoeven ze het niet te laten om de slaapkamer een nieuwe uitstraling te geven. Zo wordt onze investering snel terugverdiend.”

De rebranding van dekbed-discounter

Over een nieuwe uitstraling gesproken: Dekbed-discounter lanceerde op 9 oktober jl. een volledig vernieuwde website inclusief een nieuwe huisstijl. “Tijdens de samenwerking met Yellowgrape is er gebruikgemaakt van het momentum om daarmee aan de slag te gaan. Gaandeweg werd duidelijk dat we meer duidelijk moesten maken wie we zijn en wat we doen”, zegt Veenman. De website bijvoorbeeld, zag er vrij strak, somber en onpersoonlijk uit. Dit staat haaks op de uitstraling die bij ons past: transparant, no-nonsens en een persoonlijke benadering zijn kernwoorden voor de manier waarop we met onze klanten willen omgaan. Daarom hebben we besloten onszelf te rebranden. Op 9 oktober is de nieuwe website gelanceerd en sindsdien maken we ook gebruik van nieuwe, hyperpersoonljke en interactieve e-mailtemplates.  Binnen het nieuwe platform is de personalisatie-laag ‘native’ geïntegreerd. Dit was mogelijk met de inzet van een DMP die motor is achter onze communicatie met klanten. Gemak voor ons en betere functionaliteiten voor onze klanten; een win-win.”

Vol gas door in 2019

”Iemand van Yellowgrape heeft wel eens gekscherend gezegd dat klanten hun investering hebben terugverdiend vóór de factuur op de mat landt. In ons geval duurde het na de implementatie slechts drie dagen”, zegt Veenman lachend. “Het sleutelwoord is dus synergie: door verschillende kanalen te laten samenwerken, kan er per saldo veel meer conversie worden gerealiseerd dan wanneer marketing per kanaal wordt beschouwd. De komende tijd is er een grotere focus op inspiratiegerichte e-mailberichten op basis van bekeken producten en zoeken we nog meer de verdieping op in personalisering. In slaap sukkelen en dromen over behaalde successen is er niet bij; ook in 2019 gaan wij vol gas door.”

Over Yellowgrape
Yellowgrape helpt succesvolle bedrijven hun succes naar nog grotere hoogtes te tillen. In het ideale geval nemen wij alles onder de loep. Dan weten we zeker dat de synergie is gewaarborgd. In synergie schuilt altijd de grootste winst. Natuurlijk optimaliseren we ook de losse kanalen en het platform zelf. Op alle losse deelgebieden hebben we uitmuntende kennis in huis. We combineren dit meesterschap met een ongekende openheid. We maken alles inzichtelijk, vooraf én tijdens de rit. Virtuoos, kraakhelder en zo benaderbaar als je plaatselijke bakker. Kom keihard groeien met ons! Kijk voor meer informatie op www.yellowgrape.nl

Over Copernica
Copernica is krachtige software met functionaliteiten voor e-mailmarketing, websites, mobile en geautomatiseerde campagnes. Dagelijks maken meer dan 5000 marketeers gebruik van de oplossing. De software integreert met vrijwel alle CMS-systemen, e-commerce platformen en CRM software.

Kijk voor meer informatie en een online demo op www.copernica.com.