Amazon zou op grote schaal producten vernietigen van externe verkopers in Frankrijk. Een undercover-reportage daarover heeft tot felle reacties geleid, ook van de politiek. ‘Ik ben geschokt, verontwaardigd.’
Dat verklaarde Brune Poirson gisteren op de Franse televisie. Zij is als staatssecretaris verbonden aan het ministerie van milieu en ecologische ontwikkeling. Ze voegde toe dat er een nieuwe wet in de maak is over de circulaire economie. ‘Die verbiedt dit soort praktijken. Opdat bedrijven zoals Amazon geen bruikbare producten meer weggooien.’
Undercover-reportage
De reactie kwam aan het eind van de uitzending van Capital, zondagavond op de Franse televisiezender M6. Het programma infiltreerde bij het fulfilmentcenter van Amazon in Saran, bij Orléans, en rapporteert dat containers vol met onverkochte producten richting brandstapel of schroothoop gaan. De programmamakers spraken met voormalige werknemers en zeggen inzage te hebben gehad in de 'officiële vernietigingscijfers’.
Omerta
Het zou gaan om artikelen van externe partners, die producten verkopen op Amazon en gebruik maken van Fulfillment by Amazon (FBA). Zij krijgen volgens Capital contractueel de keus voorgelegd of ze onverkochte voorraad terug willen nemen of willen laten vernietigen. Als dat waar is, hebben duizenden bedrijven van de praktijken geweten. Naar verluidt zijn alleen in het relatief kleine Franse magazijn te Saran al 293.000 artikelen vernietigd, in negen maanden tijd. De progammamakers:
Koffiemachines, speelgoed, schoenen, smartphones, tablets, boeken, cd's, brillen en zelfs luiers!
Voedselbanken
Amazon, dat geen magazijn heeft op Nederlands grondgebied, stelt naar verluidt in een reactie dat het retourstromen zoveel mogelijk probeert te beperken. En dat het nog bruikbare maar niet opnieuw verkoopbare producten doneert aan liefdadigheidsinstanties zoals voedselbanken. Over onverkochte voorraden zegt de retailer niets. Er is inmiddels een petitie gestart om Amazon op te roepen onverkochte bruikbare goederen aan gezinnen in nood te schenken.
Lees ook: ‘Amazon Duitsland biedt externe verkopers aan om retouren te vernietigen’ (8 juni 2018)
Bol.com geeft externe verkopers ook het aanbod om onverkochte producten te vernietigen ipv retour te sturen. Met alle regeltjes mbt milieu en recycling zal daar vast binnen afzienbare tijd ook in Nederland wel een stokje voor gestoken gaan worden...
Kosten van vernietigen en afstand doen van onverkoopbare voorraad zal in dat soort gevallen voor leverancier/eigenaar goedkoper zijn dan kosten voor retour transport naar eigen magazijn en kosten voor opsl;ag als deze daar weer als onverkoopbaar in de stellingen van eigen warehouse worden gezet.
Is gewoon een logisch gevolg van de strenge retourregels waarbbij klanten vrijwel alles maar retour moeten kunnen zenden en de webshops dat maar dienen te accepteren. Als je daar streng in bent met wat niet retour kan en wat wel krijg je gelijk discussies met klanten en slechte beoordelingen of het dreigen daarmee als je niet instemd met hun onredelijke eisen. dus is het goedkoper en makkelijker voor bedrijven als bol om alles maar retour te nemen en desnoods producten dus weg te gooien. Misschien moet de wetgever nog eens nadenken over de onredelijke verplichtingen voor online verkopers zodat dingen niet onnodig heen en weer vervoerd hoeven te worden en onnodig weggegooid hoeven te worden.
Kunnen ze niet gelijk die 'defecte' retouren aan de bezorgers meegeven? Die werken tegen de armoedegrens aan... in the US is er zelfs een groot gedeelte van het personeel dat leeft van voedselbonnen vanuit de overheid. (VPRO Amazon zij met ons)