Amazon.nl bestaat inmiddels ruim vijf jaar. In die periode groeide de webshop uit tot een gevestigde speler in de Nederlandse e-commerce, met stevige concurrentie van onder meer bol en Coolblue. Sinds begin 2025 staat Eva Faict, al langer countrymanager van Amazon België, ook aan het roer in Nederland.
De dubbelfunctie zorgt ervoor dat Faict vaak pendelt tussen Amsterdam, Brussel en Luxemburg. ‘Ik ben overtuigd van het voordeel van human interaction, ben dus regelmatig op verschillende kantoren om te horen wat er speelt. En het is zeker geen straf om in Amsterdam te zijn’, zegt ze.
Mogen we even je aandacht?
Wil jij de nieuwe Country Manager van Amazon in actie zien op het CrossBorder Event op 2 oktober? En ben jij werkzaam bij een retailer, merk of webwinkel? Dan maak je kans op een gratis toegangsticket.
Stuur een mail naar events@bbp.nl met onderstaande gegevens en wie weet win jij een gratis toegangsticket. Iedere week geven we 3 gratis tickets weg.
Deze gegevens hebben we van je nodig:
Naam:
Functie:
Bedrijf:
LinkedIn:
Nederland en België lijken op elkaar, maar verschillen zitten in de details. ‘Nederlanders betalen graag met iDEAL, terwijl Belgen Bancontact gebruiken. Zulke verschillen kennen en benutten is essentieel om lokaal succesvol te zijn.’ Amazon vat dat samen in een ijsjesmetafoor: de eerste twee bollen zijn overal vanille – de standaardervaring. De derde bol verschilt: stroopwafel in Nederland, chocolade in België.
Dat Nederland digitaler is, ziet Faict duidelijk terug. ‘Nederlandse ondernemers en klanten hebben veel meer affiniteit met digitale producten. Belgische ondernemers hebben meer support nodig.’ Toch is de concurrentie in Nederland stevig. ‘Concurrentie is goed voor de klant en goed voor de ondernemer, dat zorgt voor veel dynamiek in het segment.’
Amazon investeert intussen fors in convenience. Denk aan Prime, het sorteercentrum in Rozenburg en de opmars van pakketkluizen. Faict: ‘Als consument moet je het product ontvangen waar, wanneer en hoe je wilt. Het gaat volledig om convenience, gemak. Afhaalpunten en pakketkluizen zijn daarin belangrijke instrumenten.’
Dit is een preview van de coverstory uit het septembernummer van Twinkle. Het volledige artikel lees je in ons magazine.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Het gaat volledig om convenience'