Twinkle | Digital Commerce

Confirmation bias

2019-03-14
1000562
  • 1:47

Confirmation bias wordt ook wel voorkeur voor bevestiging genoemd. Bij het analyseren van data staat dit vooroordeel een objectieve interpretatie in de weg. Confirmation bias is de cognitieve neiging van mensen om meer waarde te hechten aan informatie die hun eigen voorkeur en hypotheses bevestigt. Daarnaast wordt er minder waarde gehecht aan informatie die deze voorkeur en hypotheses tegenspreekt.

Tekst: Simon Groters

Onbewust negeren of verdraaien we informatie, zodat het aansluit bij onze ideeën en standpunten. Iedereen hoopt natuurlijk het juiste idee en de juiste hypothese te hebben. Deze vooringenomenheid is het grote probleem bij confirmation bias. Een grote mate van emotionele betrokkenheid of diepgewortelde vooroordelen hebben er invloed op.

Valkuilen bij confirmation bias

•       Data misbruiken zodat jouw ideeën worden bevestigd. Dus naar verbanden zoeken die er niet zijn of data op een suggestieve manier verzamelen.

•       Vanuit je eigen perspectief denken waarbij je graag je gelijk wilt halen.

•       Snel testen zonder alle informatie objectief te gebruiken.

Confirmation bias voorkomen

•       Accepteer dat je fout kunt zitten en leer hier mee leven. Dit kan lastig zijn, maar bij conversieoptimalisatie komt het ook (vaak) voor dat je ongelijk hebt.

•       Zoek naar een ander perspectief. Vraag andere mensen uit je team naar hun ideeën.

•       Breek met routine en ga op zoek naar nieuwe inzichten aan de hand van datagedreven onderzoek.

Conversion Hotel

Tijdens Conversion Hotel 2018 sprak Michael Aagaard, also known as The Conversion Viking, over confirmation bias. Volgens hem zoeken wij als mensen instinctief naar informatie die onze hypotheses bevestigt. Zijn inzicht was dat zodra mensen iets vinden dat hun ideeën onderschrijft, ze de neiging krijgen om te stoppen met kijken naar andere antwoorden. We sluiten soms zelfs informatie uit die onze hypotheses en ideeën tegenspreekt.

Aagaard geeft aan dat wij niet alleen tijdens onderzoek maar ook in het dagelijkse leven vaak confirmation bias toepassen. Een voorbeeld hiervan is het blokken op social media van bepaalde vrienden en bronnen. Dit limiteert onze mogelijkheid tot objectieve analyse.

Blijf daarom altijd kritisch, daag jezelf uit, vraag anderen om hun perspectief en toets ook zoveel mogelijk de alternatieve hypotheses.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Simon Groters, marketeer bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.