Twinkle | Digital Commerce

‘Just do it’

2019-02-11
1000562
  • [interview]
  • 2:46

Oorspronkelijk werd Olger Kistemaker opgeleid tot leraar geschiedenis, maar het schoolleven bleek saai en weinig dynamisch. Toen wilde hij de marketing in, maar zonder opleiding in dit métier had hij geen kans. Dus ging hij heel old skool via de telefoon printadvertenties verkopen. Belangrijkste les? ‘Je bent verantwoordelijk voor je eigen succes.’ Het carrièrepad van Kistemaker liep vervolgens via Autokopen.nl, TMG, Greetz, V&D, BCC naar Action. Onlangs stapte hij over naar Thomas Cook/Neckermann Reizen; van ‘Action Man’ naar ‘Vakantie Man’.

Inspiratie

‘Mijn inspiratie haal ik vooral uit andere partijen en andere mensen. Ik vind het met name leuk om naar beurzen en events te gaan, om daar te zien wat andere bezoekers en sprekers doen. Ik vind het leerzaam om met anderen in gesprek te gaan en elkaar uit te leggen wat we doen. Ik zit ook vaak om de tafel met bureaus – of dat nou digital marketingbureaus zijn of creatieve bureaus, ik mag graag met ze klankborden om er achter te komen hoe zij over bepaalde zaken denken, of om uitdagingen aan te gaan, of nieuwe features uit te proberen.’

Digital commerce

‘Ik vind een aantal zaken leuk aan e-commerce. Zo is de meetbaarheid heel fijn: je weet precies wat die ene euro opbrengt, want dat kun je heel goed in kaart brengen. Mede daardoor kun je waarde hangen aan wat je aan het doen bent. Daarnaast vind ik het heel interessant om te zien hoe snel de ontwikkelingen gaan. Ik heb nooit het gevoel dat ik klaar ben met doorontwikkelen, en die dynamiek vind ik heerlijk. Ik ben van het bouwen, niet van het op de winkel passen.’

Ontwikkelingen

‘De voice assistants en voice search vormen voor mij een van de opvallendste trends van dit moment. Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat. Zo heb ik in mijn vorige baan gezien dat in Frankrijk al heel veel zoekopdrachten begonnen met “Hé Google”.’

Trots

‘Bij Action startte ik met nagenoeg niks. Er staat nu een goed en leuk team, we hebben in no time een website uit de grond gestampt en een aantal mooie cases kunnen bouwen waarmee we de impact van digital marketing hebben kunnen laten zien. We hebben zelfs een MoMA Award gewonnen voor de beste mobile campaign, terwijl we pas een paar maanden bezig waren met digital advertising.’

Motto

‘Mijn motto is: just do it. De digitale business is steeds in ontwikkeling. Wat je gisteren geleerd hebt, hoeft morgen al niet meer te gelden. Ga het gewoon doen! Ga onderuit en leer ervan.’

Shoppen

‘Ik koop alles online, behalve boodschappen. Ik vind de supermarkt namelijk echt een voorbeeld als het erom gaat klanten over te halen om bepaalde dingen te kopen. Het is geweldig om te zien hoe ze dat met bijvoorbeeld winkelinrichting aanpakken.’

Vrije tijd

‘Vrije tijd moet je maken. Ik besteed het weekend graag met mijn gezin, ik heb twee tienerdochters. We gaan er met z’n viertjes op uit, naar het strand, naar de bioscoop, van alles. Daarnaast hou ik van sporten, vroeger was ik een fervent hardloper en squasher, maar sinds ik last kreeg van een knieblessure kan dat niet meer. Ik ben daarom overgestapt op de racefiets en dat bevalt me uitstekend; ik ga graag alleen zodat niemand met mij rekening hoeft te houden – en andersom. Ik kan dan goed m’n hoofd leegmaken.’

Guilty pleasure

‘Eh … ik sta bekend als liefhebber van harde muziek, van heavy metal. Zeg maar van die stoeremannenmuziek. Nou is dat weliswaar niet zo guilty, maar ik ben ook fan van Robby Valentine. Lekker cheezy, haha!’