Twinkle | Digital Commerce

'Breed en diep online aanbod kan Intertoys redden'

2019-02-15
1024512
  • [nieuws]
  • 2:06

Deze week haalde Intertoys diverse voorpagina’s: de speelgoedketen staat te koop, na een aangevraagd én verkregen uitstel van betaling. Hoe kan het bedrijf het tij keren en welke rol speelt e-commerce daarbij?

Vanmorgen presenteerde het CBS de meest recente detailhandelscijfers, die van december; die werpen tegens een licht op het totale handelsjaar 2018. Zo goed als het verkopers van doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, meubels en huishoud- en drogisterijartikelen verging, zo slecht deden andere branches het: niet in het minst de speelgoedsector. Intertoys lijkt lang niet de enige noodlijdende partij; ten opzichte van 2017 werden louter verliezen geboekt.

Online is deze sector juist één van de grootste groeiers, zoals ook de in zwaar weer verkerende Alteri-dochter deze week verklaarde. Het opzetten van een eigen digitale marktplaats, die momenteel overigens uit de lucht is, kwam klaarblijkelijk te laat: online aanbieders bleken geduchte concurrenten voor Intertoys, evenals fysieke discounters als Action.

Combinatiestrategie

Toch ligt in webwinkelverkopen niet alleen een oorzaak voor de problemen bij de speelgoedketen, maar ook een oplossing, zegt retaildeskundige Paul Moers. ‘ Wat Intertoys moet doen, is winkels tot belevingspaleizen maken en die koppelen aan een briljante website met een breed en diep aanbod. Als klanten in de winkel gekeken hebben en niet spelletje 100 maar spelletje 465 zoeken, moeten ze dat online kunnen bestellen. Het beste is een combinatiestrategie tussen een fysieke beleving en een uitgebreid online assortiment.’

Beleving

Ook Moers ziet een groeiende kloof in de branche ontstaan. ‘De online speelgoedmarkt blijft zich ontwikkelen, terwijl de omzetten van fysieke speelgoedwinkels blijven afnemen. Dat heeft te maken met het feit dat fysieke winkels tot simpele dozenschuivers getransformeerd zijn. Ze zijn niet spectaculair, niet aantrekkelijk en te klein. Ze moeten mensen naar binnen lokken en laten zien wat je allemaal met speelgoed kunt doen. Dinosaurussen bouwen, drones door de winkel laten vliegen, een gamehoek inrichten. Investeringen in zulke zaken zijn achtergebleven, dat is ook bij Intertoys gebeurd. Sinds de koop van de formule in 2017 heeft Alteri er geen geld in gestoken, dan ga je de wedstrijd niet winnen. Tegenwoordig moet je mikken op beleving, want als je consument naar internet gaat, kan die honderdduizend verschillende producten vinden.’

Samenwerken

Om uit de misère te klimmen, kan het bedrijf ook uit de markt hulp gebruiken, denkt de merkexpert. ‘Het is ook aan te bevelen om samenwerking met andere partijen te overwegen, zoals bol.com dat sinds jaar en dag doet. De long tail van producten vind je nooit in winkels, maar online kun je die keuze gemakkelijk uitbreiden.’