Het CBS publiceert de cijfers over detailhandel in december en maakt daarmee de jaarbalans op. Webwinkeliers zetten in 2018 13 procent meer omzet om; multichannelers zagen zelfs dubbel zoveel groei.
Zij boekten bijna 26 procent groei ten opzichte van 2017, meldt het CBS. Over de gehele linie nam de online omzet in ons land het afgelopen jaar toe met 17,8 procent. De totale detailhandelssector boekte 3,3 procent groei, tegen een stijging van de verkopen met 2,8 procent.
December
Tijdens ‘feestmaand’ december zetten pure players volgens het CBS relatief weinig extra om ten opzichte van het voorgaande jaar: 4,9 procent meer. Multichannelers schroefden hun verkopen op met 15,6 procent. In de laatste drie maanden van 2018 groeide de omzet van webwinkeliers met 9,8 procent; bij de multichannelers ging het gemiddeld om 25,2 procent.
Plussen en minnen
De grootste omzetstijging vond plaats bij winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, meubels en huishoudartikelen en bij drogisterijen, aldus het CBS. Met de winkels in recreatie-artikelen, consumentenelektronica en schoenen en lederwaren ging het minder goed: zij boekten gemiddeld genomen verliezen ten opzichte van 2017.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS over 2018: 'Kwart meer omzet voor multichannelers'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.