Twinkle | Digital Commerce

Fleur Dujardin (InShared): ‘Het vliegwiel moet blijven draaien’

2019-02-01
980550
  • 2:57

In de aanloop naar het Shopping Awards Gala blikt Twinkle voor- en achteruit. Vorig jaar sloeg InShared een unieke dubbelslag, met een publieks- én een vakprijs. In gesprek met CEO Fleur Dujardin.

Hoe kijkt je terug op de dubbele winst?

‘Fantastisch, zeker omdat we het niet hadden verwacht. Het is een hele grote waardering voor iedereen die betrokken is, van zowel de vakkundige jury áls het Nederlandse publiek. Die waardering hebben we ook gedeeld in advertenties, waarmee we klanten kunnen bevestigen in hun keuze. Natuurlijk hebben we het intern goed gevierd. En op het gala trouwens ook. We vielen daar inderdaad op met onze roze boa’s en vlinderstrikjes. Dat is echt onze kleur, waarmee we een opvallende entree maakten in het toch vooral groenblauwe veld van verzekeringen. We hebben overigens net onze tiende verjaardag gevierd, op 25 januari.’

Hoe heeft InShared zich in die tien jaar ontwikkeld?

‘Je kunt zeggen dat het businessmodel zo’n beetje iedere drie jaar is verrijkt. Toen InShared drie jaar bestond is er een whitelabel-product bijgekomen, waar onder andere Hema gebruik van maakt voor zijn schadeverzekeringen. Weer ongeveer drie jaar later hebben we het online claimstuk toegevoegd en twee jaar geleden zijn we begonnen met OutShared: onder die naam bieden we ons technische platform aan in het buitenland en delen we expertise in het opstarten van een digitale verzekeraar.’

Wat maakt InShared onderscheidend, nog afgezien van het uitkeringsmodel (‘We all benefit’)?

‘Ik werk hier nu drie jaar en ik kan zeggen dat het een hele bijzondere club is, die zich snel aanpast. Over het algemeen geldt natuurlijk dat partijen die het best weten wat de klant wil, aantrekkelijk zijn voor die klanten. Het voordeel van online is dat je snel onderscheidend vermogen kunt opbouwen. We zien nieuwe dingen snel en we kunnen het bij InShared snel inzetten. We zijn continu innovatief en in beweging, met hele ondernemende mensen. En dus werken we aan nieuwe, betere dienstverlening voor onze klanten. Het is mijn job om dat vliegwiel draaiende te houden.’

Wat staat er op de roadmap voor 2019?

‘Wat we altijd deden en zullen blijven doen is kijken hoe we kunnen automatiseren wat er te automatiseren valt. Allereerst wordt de service voor onze klanten daarmee sneller en eenvoudiger. Daarnaast geldt dat hoe efficiënter we zijn, hoe goedkoper. Zo worden we elke dag een beetje beter. Waar we nu specifiek mee vooruit willen is het internationale stuk, dus met OutShared. Dat voorziet in een verrijking van de motor achter onze propositie. Op dit moment zijn we met Achmea (de aandeelhouder van InShared, red.) en een andere partij onder andere bezig om ons selfservice platform en onze online claim-module te introduceren in Canada. Dankzij die module hebben we de vakprijs vorig jaar gewonnen.’

Communiceer je de winst van de Shopping Awards ook in het buitenland?

‘Jazeker. Nederland loopt al erg voorop in de verzekeringswereld, wat betreft digitalisering. InShared is een 100 procent internetverzekeraar met tien jaar ervaring. Dus zijn we een interessante partij. Daar kunnen we nu bij vermelden dat zowel een vakjury als het Nederlandse publiek ons waardeert.’

Wat zijn de belangrijkste actuele thema’s voor de verzekeringsbranche?

‘De technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. We gaan elektrisch rijden, auto’s worden slimmer en ook huizen worden smart. Daar liggen kansen voor ons, we zitten daar dicht op. Daarnaast zijn er zorgen over het klimaat. We hebben te maken met superheftige stormen en hele hete zomers. InShared stuurt heel erg op het voorkomen van schade, zodat we samen geld overhouden. En dus ligt een belangrijke taak in het attenderen van klanten, al zul je altijd te maken houden met onverwachte tegenvallers.'