Ceconomy heeft zijn resultaten de afgelopen maanden weten op te schroeven: na drie slechte kwartalen eindigt het gebroken boekjaar een stuk positiever, mede dankzij Black Friday.
De online verkoop brak voor het eerst binnen een kwartaal door de grens van een miljard euro en was één van de twee grote drijvers van die groei, zo meldt het bedrijf vanmorgen. Het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2018/2019 bleek goed voor een toename van 28 procent van de e-commerce omzet, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 'Ceconomy heeft marktaandeel gewonnen', verklaart interim-CFO Bernhard Düttmann.
Die resultaten klinken aanzienlijk beter dan die van de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar, waardoor Ceconomy zijn winstverwachting omlaag schroefde. Ook de overkoepelende retailalliantie tussen MediaMarkt Saturn en BCC-moeder Fnac Darty werd door de tegenvallende cijfers op de lange baan geschoven.
Managementwisseling
De MediaMarkt-moeder heeft als gevolg van die financiële tendens pasgeleden een flinke reorganisatie van zijn bovenste managementlagen voltooid. Dat was het gevolg van tegenvallende resultaten in de eerste drie kwartalen. De Nederlandse Pieter Haasman, tot voor kort ceo van het elektronicaconcorn, stapte in oktober op, evenals zijn financieel directeur; inmiddels zijn voor die functies respectievelijk Jörn Werner en Karin Sonnenmoser aangewezen.
Die veranderingen resulteerden in een rekening van 34 miljoen euro en trokken daardoor een wissel op het uiteindelijke bedrijfsresultaat: dat daalde met vijf procent naar 294 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online kwartaalomzet Ceconomy breekt door miljardgrens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.