Twinkle | Digital Commerce

Steeds meer GS1-barcodes in omloop

2019-01-03
980550
  • [nieuws]
  • 1:11

Weer meer bedrijven hebben het afgelopen jaar GS1-barcodes aangevraagd: in totaal waren dat er bijna 2.500, meldt de organisatie, die artikelstamdata standaardiseert.

'Het is wederom een recordaantal bedrijven die voor hun online verkopen een barcode nodig hebben', zegt directeur Pieter Maarleveld. De uitgifte van GS1-barcodes is in 2018 met 100 procent gestegen, evenals in 2017. Grote platforms als bol.com, wehkamp en Amazon werken er steeds vaker mee.

Optimalisatie van processen

GS1 bouwt ondertussen aan een centrale datapool, waaraan al diverse Nederlandse fashionspelers deelnemen. De 'GS1 Fashion Base' moet zorgen voor optimalisatie van administratieve en logistieke processen. Inherent daaraan is de implementatie van RFID-technologie, die helpt om inzicht te creëeren in bijvoorbeeld actuele voorraden.

Uniek paspoort

'Voor online verkoopplatformen, maar ook voor de bedrijven die barcodes gaan kopen is het belangrijk meteen de officieel geregistreerde barcodenummers te gebruiken', aldus Maarleveld. 'Alleen op die manier zijn we met elkaar in staat om producten goed te leveren en ontstaat er geen verwarring om welk product het gaat en wie verkoopt. Je wilt met jouw barcode zeker weten dat je verzekerd bent dat jouw producten uniek geïdentificeerd kunnen worden. Het is je eigen unieke paspoort naar de markt. Niet alleen in de fysieke winkelomgeving, maar ook bij het online verkopen van producten.'

Lees ook: 'Bol.com zet stap in digitalisering duurzame keurmerken' (13-12-'18)