Bij de aanschaf van een product is er steeds meer behoefte aan informatie over de herkomst, het transport of zelfs een complete handleiding. De bekende streepjescode is niet geschikt voor deze ‘informatie-explosie’.
Dit zegt GS1, de organisatie die artikelcodes uitgeeft aan producenten en retailers. Daarom introduceert de organisatie een eigen QR-code. Deze nieuwe code is een combinatie van een QR-code en een GS1 Digital Link. Hierdoor kan één QR-code naar verschillende websites verwijzen. Welke informatie de gebruiker te zien krijgt is afhankelijk van de app of het apparaat (device) waarmee de QR-code gescand wordt. Sinds deze maand kunnen klanten van GS1 in het klantportaal gratis een QR-code aanmaken.
In de eerste Twinkle van dit jaar schreven we over de revival én de vele voordelen van de QR-code. Echter kwam uit datzelfde onderzoek ook naar voren dat de gebruikte technologie in QR-codes wel degelijk toegepast kan worden op streepjescodes. Internationaal is uiteindelijk de keuze gevallen op de nieuwe code, waarmee producten een online identiteit krijgen. Het uitgangspunt is daarbij altijd een verifieerbare digital identity van het product.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
GS1: ‘De QR-code is ideaal om meerdere informatiestromen te delen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.