Twinkle | Digital Commerce

Eén op drie consumenten wil bruikleen-abonnement

2019-01-17
1024512
  • 1:04

Een derde van de consumenten is van plan in de toekomst vaker een abonnement op een product te nemen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN Amro onder 1.000 Nederlanders.

De bank verwacht dat de komende jaren steeds meer initiatieven ontstaan waarbij consumenten gaan betalen voor het in bruikleen krijgen van producten in de vorm van een abonnement. Bijna de helft van de ondervraagde respondenten - 46 procent - geeft aan dat dergelijke 'product-as-a-service'-initiatieven in de toekomst vaker in de samenleving toegepast worden. 49 procent van hen vindt dat dat bijdraagt aan een duurzamere wereld.

Omslag nodig

Toch is daarvoor nog wel een maatschappelijke omschakeling nodig, denkt Sander van Wijk, directeur Sector Research bij ABN Amro. 'Wie altijd gewend is om spullen te kopen, heeft een denkomslag nodig om vaste patronen te doorbreken. Consumentengedrag verandert alleen als mensen hiervan zelf een duidelijk voordeel ervaren.'

Leasemodellen

Dat voorbeeld wordt alvast beschikbaar gesteld door een groeiend aantal retailers, niet alleen in het buitenland, maar ook op eigen bodem. Zo introduceerde Ikea pasgeleden een leasemodel in ons land.