Braingineers gaat de boer op met de ‘emotional experience insights’ die het bureau heeft verzameld. Site-bouwers kunnen straks een ontwerp uploaden om razendsnel te zien of het de zinnen prikkelt.
‘We hebben zoveel emotiefactoren en interactiedata verzameld dat we ons bewegen van onderzoek naar intelligence.’
Dat vertelde Roderick Reichenbach vanochtend op een bijeenkomst met klanten, prospects en andere geïnteresseerden in Amsterdam. Hij is medeoprichter van Braingineers, een neuromarketingbedrijf dat emoties van online klanten inzichtelijk maakt voor grote bedrijven als de Bijenkorf, T-Mobile en Intergamma. Zogenoemde journey insights leren hen waar sitebezoekers en app-gebruikers genot, aandacht en frustratie ervaren. De data wordt gegenereerd door gebruikers met een EEG-headset en een eyetracking-bril op het hoofd. ‘We bieden het ook in de cloud aan, om de drempel voor emotieonderzoek te verlagen. Zodoende vergaren we steeds meer data.’
Heatmap
Daar kunnen straks ook andere bedrijven van profiteren, schetst Reichenbach: ‘We werken aan pilots met automatische voorspellingen op basis van deep learning.’ Dat gaat min of meer realtime, vertelt hij aan Twinkle. Sitebouwers die een nieuw homepageontwerp uploaden, krijgen bijvoorbeeld op een heatmap te zien waar shoppers blijdschap en frustratie zullen ervaren, op basis van feitelijke breinonderzoeksdata in vergelijkbare cases.
Mettertijd zullen de voorspellingen dankzij de hoeveelheid beschikbare data en de kunstmatige intelligentie aan kracht winnen. ‘Hiermee maken we neuro-usability echt schaalbaar en beschikbaar voor de bakker om de hoek. We kijken naar koppelingen met bestaande gedragsgebaseerde optimalisatiesoftware. Op termijn zouden we afnemers ook automatisch advies kunnen geven.’
Generatie Z
Volgens Reichenbach worden inzichten over de emotional experience steeds belangrijker. ‘Het gaat van functionaliteit naar beleving. Dat zie je bij millennials, maar al helemaal bij hun opvolgers, de generatie Z. Dat zijn millennials on steroids.’
De jonge ondernemer ziet volop kansen, ook internationaal: ‘Het is onwijs vet om hier elke dag mee bezig te zijn, want de mogelijkheden zijn oneindig.’
Lees ook: In het brein van de webshopbezoeker (Twinkle 6-2018)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Breindata voor de bakker om de hoek
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.