Twinkle | Digital Commerce

Nieuwkomer OK faciliteert checkout op productpagina

2017-12-19
1298730
  • 3:49

Met de applicatie van OK kunnen consumenten straks betalen vanaf productpagina’s van webwinkels. QR-code scannen, bevestigen en klaar. Er zijn al plug-ins gemaakt voor Magento en WooCommerce, andere platforms en losse koppelingen volgen.

Dat vertelden de initiatiefnemers vanochtend in de conceptuele kantooromgeving van B. Amsterdam. OK, waar al jaren werk in is gestopt, werd onder meer gepresenteerd als een ‘slimme portemonnee’ en als ‘de alles-in-1-app’. Belangrijk uitgangspunt voor de klant, waarover later meer: ‘Jij bepaalt wat OK is en wat niet.’

Afrekenrevolutie

OK kwam begin deze maand opeens in het nieuws: Distrifood schreef dat de app een ‘afrekenrevolutie moet ontketenen’ en dat de startup gesprekken voerde met supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Plus. Daarop maakte OK zelf relaties bekend met ongeveer honderd marktpartijen. Marketingdirecteur Marieke Visser zei vanochtend dat het gaat om toezeggingen van ongeveer zestig winkelketens, vijftien webwinkels, tien merken en verder om ticketaanbieders en consumentenorganisaties. Zij zijn bezig hun kassa’s en systemen gereed te maken. Visser benadrukte vanochtend wat OK vooral niet is: een betaalapp. ‘Nee, wij zijn een holistische oplossing waar betalen onderdeel van is.’ In de eerste helft van komend jaar moet de brede marktintroductie plaatsvinden.

Proof of concept

OK-oprichter Chiel Liezenberg, eerder al nauw betrokken bij de introductie van iDeal, is naar eigen zeggen gefascineerd door de vraag waarom mobiel betalen maar niet echt wil doorbreken: ‘Het gaat er nu al twintig jaar over’, zei hij vanochtend, ‘ik wilde die noot gaan kraken.’

Al zo’n zes jaar geleden had hij een proof of concept voor een mobiele betaaloplossing klaar. ‘Dan kwam ik bij retailers aan en dan vroegen ze drie dingen: is het goedkoper dan pinnen? Nee? Is het sneller dan pinnen? Ook niet? Wat kom je dan doen? Betalen, kwam ik achter, is het probleem niet, we leven in het dichtst bepinde land ter wereld. Maar in de customer journey zitten wel problemen: de consument barst van de pasjes in zijn portemonnee, hij heeft allemaal verschillende accounts bij webwinkels, waardoor zijn hoofd overstroomt van de wachtwoorden en zijn smartphone loopt vast van al die apps.’

Authenticatie, transactie en interactie

OK brengt authenticatie, transactie en interactie bij elkaar in een mobiele scanapplicatie – de kassamedewerker scant een barcode van de gewenste bankrekening, of de klant een qr-code van scherm of papier. De app werkt op alle smartphones, voor klanten van alle banken en in alle denkbare kanalen (winkelkassa’s, webwinkels, maar ook bijvoorbeeld magazines, abri’s, of producten zelf). Consumenten kunnen betaalpassen, creditcards of bijvoorbeeld prepaidkaarten koppelen en ontvangen na aankoop een digitale bon in hun mailbox. Retailers kunnen bestaande loyaliteitsprogramma’s integreren of binnen OK laagdrempelig nieuwe ontwikkelen in hun eigen look and feel. De app verzilvert kortingsbonnen automatisch en de klant kan alle interacties en transacties straks inzien via zijn timeline in de app.

‘Volledig pull’

Consumenten bepalen zelf welke persoonlijke data ze delen met een aangesloten partij, die gegevens worden niet met derden gedeeld. ‘Ons verdienmodel zit niet op het vermarkten van data, dat zou ook onverstandig zijn.’ OK is ‘volledig pull’, volgens Liezenberg. ‘Wij zijn zelf geen kanaal. De app is leeg en blijft leeg tot de klant er wat in stopt.’

OK verdient aan de licentiekosten die retailers betalen voor OK Works (de toolset) en daarnaast ontvangt het bedrijf succes fees, bijvoorbeeld als coupons worden verzilverd. ‘Dus wanneer we waarde toevoegen aan een transactie.'

Direct online afrekenen

Voor webshoppers voorziet OK in centrale authenticatie: wie de app heeft gedownload voegt daar eenmalig zijn bank- en adresgegeven in en kan vervolgens bij aangesloten merchants inloggen met een vijfcijferige code, al dan niet voorafgegaan door een schermscan (voor desktops). ‘Nooit meer een account aanmaken, nul wachtwoorden meer nodig en nooit meer ook maar één letter typen, ook niet als je wilt betalen’, spiegelt Liezenberg voor. ‘De OK button kan op productpagina’s worden gezet om direct af te rekenen. Als je niet eerder ergens hebt gekocht, krijgt de winkelier ook pas gegevens nadat je een transactie hebt afgerond. De norm is nu nog dat je die data allemaal van tevoren al moet ingeven.’

PSD2

OK is dus geen betaalmethode; de startup faciliteert betalingen voor banken, voorlopig op basis van incasso. Met de invoering van PSD2, formeel per 13 januari, moeten de banken derde partijen als OK direct toegang tot de rekening verlenen als de klant dat wil. Liezenberg: ‘Dan gaat er door de incasso geen tijd meer verloren en dan zit er ook geen transactielimiet van 250 euro meer op. Die banken komen vanzelf wel in beweging.’

De banken werken met Payconiq ondertussen aan de marktpenetratie van een soortgelijke scanapplicatie, maar ‘dat is niet meer dan een betaalapp, gekoppeld aan één bankrekening, zonder slimme loyalty’, benadrukt Liezenberg de verschillen.

Investeerders
In Amsterdam werken momenteel ongeveer veertig FTE aan de ontwikkeling en marktintroductie van OK, dat wordt ondersteund door een groep Nederlandse investeerders. Daartoe behoren Reggeborgh van de familie Wessels, Fox-IT-oprichters Ronald Prins en Menno van der Marel, Willem Middelkoop en John Ewbank. De driekoppige adviesraad bestaat uit professor Kitty Koelemeijer, reclameman Rob Benjamens en de voormalige Coolblue- en Google-marketeer Wouter Blok.