Twinkle | Digital Commerce

Procter & Gamble introduceert speciaal wasmiddel voor internet

2018-11-09
1200675
  • [nieuws]
  • 1:33

Procter & Gamble heeft voor het eerst een speciaal product met afwijkende verpakking ontwikkeld voor het online bestelkanaal. Het gaat om nieuw geconcentreerd wasmiddel.

De ‘Tide Eco-Box’ heeft het formaat van een schoenendoos en is à la goedkope wijn voorzien van een schenktuit. Volgens Procter & Gamble is de handzame en stapelbare verpakking milieuvriendelijk en ideaal voor stadsbewoners met weinig ruimte in huis. Het pak weegt minder en veel van het plastic is vervangen door karton. Het wasmiddel zelf is extra geconcentreerd, wat scheelt in volume en in waterverbruik.

Online only

Procter & Gamble is een van de grootste levensmiddelenfabrikanten ter wereld en in ons land bekend van merken als Ariel, Gilette en Pampers. Steeds meer van P&G’s omzet is te danken aan online verkopen. Het nieuwe wasmiddel zal alleen worden verkocht via de digitale kanalen van formules als Walmart, Target en Kroger. Ook komt de box beschikbaar op Amazon.com.

Fundamenteel anders

Procter & Gamble spreekt van een fundamenteel ander ontwerpproces; niet de aantrekkelijkheid in fysieke schappen, maar de unieke uitdagingen en kansen binnen e-commerce omgevingen zijn als vertrekpunt genomen, met veel oog voor het milieu. Het concern geeft aan dat meer producten zullen worden ontwikkeld voor of aangepast op het online bestelkanaal: ‘E-commerce isn’t a trend anymore, it’s a reality and we’re excited to keep innovating for it’, laat brand manager Isaac Hellemn optekenen.

Kwartkrat

Voorbeelden van ‘e-commerce ready packaging’ door merkfabrikanten zijn in ons land nog schaars. Afgelopen voorjaar introduceerde Heineken het zogenoemde kwartkrat, speciaal gemaakt voor de elektrische bezorgwagens van Picnic.

Glimmend plastic

Bol.com is ook bezig met het thema, vertelde logistiek strateeg Wouter Barkman in een recent interview met Twinkle. ‘Verpakkingen zijn doorgaans bedoeld om op te vallen in de winkel, met allerlei glimmend plastic eromheen. Maar in een warehouse komt natuurlijk helemaal geen klant. Daarom praten we met fabrikanten over andere materialen, formaten, stapelbaarheid en dergelijke.’