Twinkle | Digital Commerce

Kenners verwachten nu sterkere e-commerce groei dan consumenten

2018-11-14
40112256
  • [nieuws]
  • 1:09

Het online kanaal is over vijf jaar goed voor 44 procent van de consumentenbestedingen in Nederland, versus 25 procent nu. Dat verwachten experts verbonden aan ShoppingTomorrow.

Consumenten, net als de experts gepeild door GfK, gaan uit van een iets kleiner online aandeel in 2023, namelijk van 37 procent. Opvallend: vijf jaar geleden hadden consumenten nog veel hogere groeiverwachtingen van het online kanaal dan de deskundigen destijds hadden. Nu zijn de rollen omgedraaid, zo bleek vanmiddag bij de presentatie door GfK's Jeroen Blank op Nyenrode.

Onderstaand staafdiagram toont per categorie de online omzetaandelen die experts en consumenten respectievelijk verwachten in 2023, afgezet tegen aandelen in de eerste helft van dit jaar. Deze werden door GfK gemeten in het kader van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Food

In de drie categorieën waarin het online omzetaandeel nu nog het kleinst is, hebben consumenten wél hogere verwachtingen dan de experts. Met 4 procent is het webaandeel in food/nearfood nu nog het kleinst, maar in die categorie wordt zowel door kenners als klanten de sterkste groei verwacht. Consumenten denken in 2023 liefst 22 procent van hun boodschappen online te doen, experts verwachten dat het aandeel dan op 13 procent komt te liggen.

Rapport

Het consumentenonderzoek van GfK, onder andere ook over de populariteit van online marktplaatsen, cross-border shopping en de fysieke winkelstraat, is te downloaden op de site van ShoppingTomorrow.