Vijf jaar geleden lag Robert Peters depressief in bed na een jeugd die werd gekenmerkt door miskenning en een verblijf in internaten. Inmiddels heeft hij met Allekabels.nl een succesvolle webwinkel met een miljoenenomzet.
Tekst: Mark Hemmer
Robert Peters belandt op zesjarige leeftijd in internaten, omdat zijn moeder niet stabiel genoeg is om hem op te voeden en zijn vader niets van hem wil weten. Al vroeg wordt bij hem de aandachtsstoornis ADD ‘Attention deficit disorder’ geconstateerd. Daardoor krijgt hij het stempel moeilijk opvoedbaar en belandt hij op een LOM-school, terwijl hij zeer intelligent is. Doordat ADD ook niet op de middelbare school wordt onderkend, haalt hij uiteindelijk ternauwernood de mavo. Na verschillende baantjes besluit hij om een ict-studie te volgen. Ook hier kan hij zijn ei niet kwijt en hij belandt steeds meer in een depressie. Een opmerking van een vriend kantelt zijn bestaan. ‘Die vroeg me waarom ik eigenlijk geen website had. Ik ben me daar toen in gaan verdiepen.’ Peters zegt zijn opleiding vaarwel, maar raakt in de ban van sites. Anderhalf jaar lang ligt hij op bed, werkend aan verschillende websites. Aanvankelijk in depressieve toestand, maar na verloop van tijd ziet hij het licht. ‘Ik ontdekte dat ik geld kon verdienen met sites. Eerst met bezoekersexchanges, maar later ben ik zelf een webshop gaan bouwen. Op een gegeven moment was de winkel klaar en had ik eigenlijk een product nodig. Min of meer toevallig liep ik tegen kabels aan.’
Tegenslag
Aanvankelijk werkte hij samen met een compagnon die thuis is in deze wereld. Maar de compagnon blijkt het verdiende geld wel erg gemakkelijk uit te geven. Na een juridische procedure maakt Peters zich los. Hij begint opnieuw. Met een forse schuld, maar met het vertrouwen van een aantal leveranciers. ‘Dat was wel het moment waarop ik echt helemaal zelfstandig kon ondernemen.’ En sinds die tijd gaat het ook hard. De ondernemer hoopt dit jaar op een omzet van
4 miljoen euro uit te komen. De oorzaken van het succes zijn divers. Enerzijds is dat het brede assortiment, geeft Peters aan. ‘We heten Allekabels.nl, dan vind ik ook dat we alle kabels moeten aanbieden. Dus we proberen echt alles te hebben. Telefoonkabels, HDMI, printerkabels en het assortiment groeit steeds verder. Bovendien hebben we een enorme voorraad. Dat moet ook. Als mensen een kabel nodig hebben, hebben ze een probleem dat snel moet worden opgelost. Dus willen wij de volgende dag leveren. We zijn gevestigd in Zuid-Limburg en hebben behoorlijk moeten strijden met PostNL om voor elkaar te krijgen dat ze ‘s avonds om 20.00 uur ook onze bestellingen nog komen ophalen. Maar dat is uiteindelijk gelukt.’ Om klanten goed te helpen, heeft Peters gekozen voor een goede telefonische ondersteuning. ‘Dat is heel erg belangrijk en schept ook veel vertrouwen. Onze klantenservice is zeven dagen per week bereikbaar, ook in de avonden. Ik koop zelf veel online en het valt me op dat veel webwinkels - ook die uit de Twinkle100 - traag reageren. Ik vind dat niet kunnen. Binnen één of twee uur moet het antwoord zijn gegeven. We werken met een ticketsysteem zodat de klantenservice vragen of niet verwerkte orders voortdurend op het beeldscherm krijgt en zo wordt “gedwongen” om vragen of orders te beantwoorden.’
Maximaal
Allekabels.nl streeft naar maximale klanttevredenheid. Via Trustpilot kunnen klanten reviews geven. ‘We scoren een 9,4, maar zitten tegen de 9,5 aan. Op Google scoren we een 9,6. Ik vond het wel enorm spannend om te zien hoe we scoren. Maar het gaat erg goed en we doen het beter dan de concurrentie. Als er een mindere review is, bellen we er altijd achteraan. We kunnen het dan vaak alsnog oplossen. Klanten stellen dat belletje ook op prijs. Zo’n mindere review maakt me echt ziek. Ik wil steeds hoger scoren. Ik wil naar een 9,7. Geld verdienen is niet echt mijn drijfveer. Ik wil een zo goed mogelijke webwinkel.’
Peters en zijn team steken dan ook veel tijd in verdere ontwikkeling. ‘Ik heb de site zelf ontwikkeld en weet hoe alles werkt. Ik kijk vaak naar de site en ga dan even browsen. Dan komen er weer ideeën om het verder te verbeteren. Dat is ook het voordeel ten opzichte van een standaardpakket. Ondernemers die werken met standaardpakketten kunnen veel moeilijker iets nieuws verzinnen.’ Soms doet Peters de aanpassingen zelf, maar hij heeft ook een programmeur uit Vietnam die voor hem werkt. Deze programmeur heeft hij gevonden via een website voor freelancers. ‘Het voordeel van het werken met buitenlandse programmeurs is dat ze op de Nederlandse markt je ideeën niet kunnen kopiëren. Uiteraard zijn de kosten ook lager, hoewel hij wel een goed salaris krijgt. In Vietnam verdient hij meer dan een chirurg. Maar hij werkt ook enorm hard.’
Verbetering
De ondernemer ziet nog volop mogelijkheden voor verbetering. ‘We proberen onze zoekmachine steeds verder te optimaliseren. Wij analyseren alle zoekopdrachten van gebruikers handmatig om ervoor te zorgen dat mensen zo snel mogelijk bij de juiste categorie terechtkomen. Zo verloopt het zoeken steeds efficiënter.’ Verder wil Peters graag verder met themasites en hij wil de Duitse markt veroveren. ‘Daar liggen kansen. Ze zijn in Duitsland niet zo ver als bij ons op het gebied van websites maken. Nederland was perfect om mee te beginnen, maar nu wil ik graag verder. De drive is om een hele grote webshop te maken. Ik wil in de Twinkle100. Dat zou een mijlpaal zijn. Ook om te laten zien aan heel veel mensen die mij in het verleden hebben afgeschreven: jullie zaten fout.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.
Zo zie je maar dat add een gave is en dat er buiten de mindere kanten veel meer positieve kanten zitten die ervoor zorgen dat je je gave kunt gebruiken en ontwikkelen.
Top om te lezen. Inge
vraag me af, is't blijvend, bij mij was dus de eerste jaren als een raket, veel centjes per week, daarna kreeg ik minder zin, nu is't gewoon weer broodwerken geworden. moet wel vermelden dat mijn leven in die zin behoorlijk chaos is, zal eerst mijn leven weer's ordenen, misschien dat ik dan weer meer zin heb om te ondernemen.
als ik kijk dat ik met alle multinationals zaken heb gedaan, en dat't nu niet meer hoeft van mij, ik vraag me af waar't mis is gegaan
Robert heeft het zeker goed aangepakt. Ik ken Alle kabels al toen de vorige eigenaar uit Schinveld de zaak nog aan huis had. Maar sinds Robert de zaak heeft overgenomen, en grondig heeft aangepakt behoort Allekabels zeker tot één van de betere webshops in Nederland. Ik heb ook op de LOM school gezeten, en herken me dan ook in het beeld van Robert. Ik vind het dan ook knap dat Robert deze prestatie levert. Een webshop beginnen is zo gebeurd. Maar dan ben je er nog niet. Als ik kijk hoe de jongens achter Coolblue het hebben gedaan, is Robert zeker net zo goed bezig. Bij Coolblue zijn ze zelfs al zover dat wat je voor 23.59 uur besteld, de volgende ochtend al bij jou geleverd is. Het zal niet lang meer duren of Allekabels levert dezelfde service.Iets verkopen is geen kunst. Het product snel leveren is net zo belangrijk. Maar ook de aftersales is ontzettend belangrijk. Robert heeft laten zien dat als het ook minder met je gaat goede prestaties kunt leveren. @Arjan: Natuurlijk is het iets blijvend. Het kan alleen blijven blijven als je je er met de volle 100% in blijft investeren. Een goedlopende webshop is zeker een blijvertje als je maar blijft investeren. Investeren in hoe kan ik klantvriendelijker worden, verbeterpunten aanpakken en blijven geloven in jezelf. Geld verdienen kan iedereen, maar geld blijven verdienen is weer iets anders. Je moet als webshop eigenaar steeds investeren in nieuwe ontwikkelingen en net dat ietsje extra's bieden. Dan ben je ook een blijvertje.