De Nederlandse douane controleert veel strenger bij kleinere bedrijven die online bestelde orders transporteren dan bij grote vervoerders. Bovendien heerst veel achterdocht jegens bestellingen uit China, stelt advocaat Bart Boersma, die namens start-up ViaEurope een kort geding aanspant.
Terwijl premier Rutte zich deze zomer sterk maakte voor het binnenhalen van Alibaba's eerste Europese distributiecentrum, werkt de douane die plannen in de praktijk juist tegen door het overmatig checken van pakketten uit China, zegt Boersma tegen het FD. 'De politiek en de douaneleiding zeggen e-commerce te verwelkomen. Maar de douaniers die het werk moeten doen, zijn e-commerce liever kwijt.'
Risicogerichte aanpak
De douane zelf, die spreekt over een verhoogde werkdruk door online bestellingen, geeft tegenover de krant aan 'risicogericht' te werk te gaan. Die aanpak is onder meer gebaseerd op zorgen bij de Europese Commissie over het sjoemelen met btw-aangifte, die bij orders van Chinese aanbieders bovenmatig hoog zou liggen. Als gevolg daarvan vragen douaniers met regelmaat aankoopbewijzen en facturen op.
Nieuwkomers buitengesloten
ViaEurope, dat de grensafhandeling van e-commerce pakketten verzorgt, voelt zich als kleine speler extra benadeeld door die houding, aldus Boersma: 'Bij de douane bestaat het naïeve beeld dat de grote jongens alles wel goed voor elkaar zullen hebben. Daar hoeft dus niet te worden gecontroleerd. Maar zo schep je wel een ongelijk speelveld voor nieuwe bedrijven die op dezelfde markt komen.'
Als alle geïmporteerde producten aan de eisen voldoet en de waarde klopt is er geen noodzaak te controleren dat weet de heer Boersma zelf ook. Dus als zijn klant dit voor elkaar heeft vooraf is er niks aan de hand.
Beste Amanda,
Het punt is niet dat er gecontroleerd wordt, dat stimuleren wij juist. Sterker nog wij werken op sommige gebieden juist samen met de Douane om met nieuwe technologie de enorme stroom van pakketten beter onder controle te krijgen.
Waar wij alleen moeite mee hebben is dat UPS, DHL, PostNL, etc. een heel ander controle regime hebben dan 'nieuwe' partijen zoals ViaEurope.
Wij hebben onderzoek gedaan en je kunt bijvoorbeeld 100 pakketten via UPS of PostNL versturen vanuit China waarvan de waarde absoluut niet overeenkomt met wat er is aangegeven zonder dat er ook maar één controle plaatsvindt.
Deze partijen hebben niet de technologie en geen enkel belang om er voor te zorgen dat deze stroom betere beheersbaar wordt. Daar waar een nieuwkomer als ViaEurope juist wel de intentie heeft en ook nog eens de technologie daarvoor heeft ontwikkeld, wordt dit door de douane hard afgestraft in dezelfde lijn als jouw opmerking "het moet gewoon 100% goed zijn".