Het is vandaag Black Friday. Een dag met te gekke kortingen overgewaaid uit Amerika. Dit jaar lijken meer webwinkels dan ooit mee te doen aan deze dag.
Toch voelt het een beetje gek, waarom precies op deze vrijdag allemaal korting weg geven, terwijl de meeste webwinkels net in hun hoogseizoen zitten met de feestdagen voor de deur?
In de Verenigde Staten is de keuze voor Black Friday logisch te verklaren. De vierde donderdag van november is traditioneel Thanksgiving. Een dag om met de familie bij elkaar te komen en dankbaar te zijn voor wat we hebben. Gezien de afstanden in de Verenigde Staten groot zijn, is vrijwel iedereen zowel de donderdag als de vrijdag vrij. De vrijdag na Thanksgiving is dan ook het moment om de kerstinkopen te starten. Mensen gaan dan massaal naar de winkel. Om de koopgekte verder aan te wakkeren is Black Friday dus een logisch moment voor grote aanbiedingen.
Ook in Nederland wordt Black Friday steeds meer ingeburgerd. Toch is de dag eigenlijk lukraak overgenomen. Het is geen vrije dag en de Sinterklaasinkopen moeten toch sowieso deze weken al gedaan worden. Waarom doen dat toch zoveel webwinkels mee aan deze dag?
De verklaring is volgens mij logisch: iedereen is bang om de boot te missen. De concurrent doet aan Black Friday, dus waarom ik dan niet? Ook webwinkeliers die een paar weken geleden nog zeiden niet mee te doen, bedachten zich last minute en plaatsten nog wat mooie aanbiedingen in hun webwinkel.
Uiteindelijk wordt het een self-fulfilling prophecy. Consumenten worden door alle aandacht getraind om pas op Black Friday hun Sinterklaasinkopen te doen, te bang om een korting te missen. Webwinkeliers doen massaal mee, bang om omzet te missen. En uiteindelijk verplaatsen we de omzet naar de vrijdag, een aantal impulsaankopen nagelaten.
Zo wilde ik gisteren ook wat online bestellen, maar heb ik maar een dagje gewacht, wat toch 10 procent korting opleverde. Voor de oude prijs had ik het product ook gewoon gekocht, maar een beetje korting is altijd mooi meegenomen. Daarin verschillen we dan weer niet van de Amerikanen...
Lees ook: 'Kopen, kopen, niet kijken' (Twinkle 8-2017)
Ben benieuwd, wat zijn jullie ervaringen met Black Friday?
Op WebwinkelCommunity kwam een leuk voorbeeld voorbij van een webwinkelier die 1 jaar meedeed met Black Friday en zijn omzet op die dag zag stijgen. Het volgende jaar deed hij niet mee, en zag zijn omzet ook stijgen...
Wat zijn jullie ervaringen?
wij doen dit jaar niet mee met Het Millus Handelshuis , we hebben sowieso een opruimings / sale categorie met soms tot 50% korting. Maar misschien volgend jaar wel, wie weet.
Nou Marcel net als bv de amerikanen de dag na: Dankbaar te zijn voor wat we hebben???? Thanksgiving! Voor de bekendheid goed om je te laten zien, maar twijvel voor komend jaar. De negativiteit rondom Black Friday 2018 in NL (hoezo dankbaar?) daar wil ik onze echte Black Friday korting als webwinkel en bedrijf liever niet meer in neerzetten en dus ook geen angst om de boot te missen. Wij kiezen dan dankbaar voor een ander leuker moment, die zijn er genoeg. Onze omzet had/heeft hier weinig invloed op. THANKS????We give more days!
@Annuska Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet enkel negatief. Ik denk alleen dat teveel webwinkels zich laten leiden door de angst om de boot te missen.
Als je goed doordacht Black Friday gebruikt om bepaalde artikelen die al te lang op voorraad zijn te verkopen, bepaalde artikelen groot inkoopt en met korting verkoopt of gewoon door een hogere conversie meer korting kan geven. Dan is dat prima...
Maar ik zie teveel webwinkeliers ook maar 10 of 20% korting geven op het hele assortiment, omdat de concurrent het ook doet. Dat zonder een echte strategie hierachter te hebben en zonder het rendement te meten.
In zon geval vind ik Angst een slechte raadgever. Ook denk ik dat we creatiever zouden kunnen zijn, door bijvoorbeeld op 6 december zon dag te organiseren voor de kerstinkopen.
Inhoudelijk ben ik het ook grotendeels eens met het blog van Cor Molenaar, hoewel deze op het eerste oog juist het tegengestelde lijkt te verkondigen. Kortom, ik ben niet per definitie tegen zulke dagen, maar wel kritisch ;) .