Twinkle | Digital Commerce

Intratuin-franchisers blij met ship-from-store-concept

2018-11-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

De vorm waarin Intratuin vorig jaar zijn rentree in e-commerce maakte, valt in de smaak bij franchisenemers. De verwachting is dat eind dit jaar 40 van de 52 franchisers zijn aangesloten.

Dat vertelt Elise de Bruin, manager e-commerce en online marketing, in een interview met Twinkles zustertitel CustomerFirst. Vorig jaar zomer startte Intratuin met een proefproject waarin tien pilotwinkels online bestellingen verstuurden; dat beviel goed, waarna het concept werd uitgebreid naar het gros van de tuincentra.

Franchisers betrekken

De implementatie van een landelijke webwinkel bij een franchiseketen verloopt lang niet altijd over rozen, zoals dit jaar bijvoorbeeld bleek uit een hoogoplopend conflict tussen Hema en zijn franchisenemers. Dat lijkt inmiddels beslecht. Deze week liet ook Etos weten een intern akkoord bereikt te hebben. Intratuin koos voor een gefaseerde aanpak om franchisers tegemoet te komen, vertelt De Bruin: 'Daarbij rollen we niet alleen winkel voor winkel uit, maar optimaliseren we gaandeweg ook de processen naarmate we ervaring opdoen. Het is voor ons een prima manier gebleken om franchisenemers enthousiast te maken en betrokken te houden.'

Online oriëntatie, persoonlijk advies

Dankzij het ship from store-concept hoeft de groenleverancier geen apart e-commerce dc op te zetten, is er een lagere kans op out of stock en kan winkelpersoneel in daluren worden ingezet voor het picken van de orders. De Bruin: 'Veel klanten oriënteren zich voor duurdere of complexere producten online, zoals bijvoorbeeld voor een vijverpomp of de aanleg van een nieuwe tuin. Maar ze willen bij de definitieve keus toch graag persoonlijk advies. Deze klantreis kunnen we nu van A tot Z ondersteunen via het kanaal naar keuze.'

Lees hier het volledige interview bij CustomerFirst.