Twinkle | Digital Commerce

Partnerschap Alibaba en Yoox Net-a-Porter

2018-10-26
1000562
  • 1:18

Richemont en Alibaba gaan op strategisch vlak samenwerken. Het aanbod van Richemont’s dochterbedrijf Yoox Net-a-porter is op deze manier ook verkrijgbaar voor Chinese consumenten.

Dat laten beide ondernemingen weten middels een persverklaring. Alibaba op zijn beurt gaat zich binnen de samenwerking bezighouden met de technologie, marketing en logistiek. Voor de Chinese markt worden twee applicaties ontwikkeld, één voor Net-a-Porter en één voor MR Porter. Ook wordt het assortiment van beide platformen beschikbaar op Tmall Luxury Pavilion, dat onderdeel is van Alibaba.

‘Chinese klanten in binnen- en buitenland zijn een steeds belangrijker klantenbestand voor Richemont en voor de bredere luxe-industrie’, reageert Johann Rupert, bestuursvoorzitter van het Zwitserse bedrijf. ‘We denken dat een samenwerking met Alibaba ons zal helpen een belangrijke en duurzame online speler te worden op deze markt. Deze samenwerking zal zorgen dat Net-a-Porter en MR Porter zullen groeien als neutrale, open en geavanceerde platforms.’

Ook in de toekomst zullen beide partijen gaan kijken naar nieuwe initiatieven. Bijvoorbeeld op het gebied van merchandising en marketing of levering op de last-mile. De joint venture is in principe bedoeld om consumenten in China te bedienen maar richt zich ook op Chinese consumenten die naar het buitenland reizen.

'Slechts het begin'

Ceo Daniel Zhang van Alibaba: ‘Deze samenwerking brengt Chinese klanten ongekende toegang tot ’s werelds meest toonaangevende luxe merken. Wij geloven dat deze aankondiging slechts het begin is van een partnerschap op lange termijn. We zetten ons in om nog meer mogelijkheden te verkennen en samen te werken in de toekomst.’

Yoox Net-a-Porter werd in mei dit jaar overgenomen door Richemont.