Twinkle | Digital Commerce

'Online verkeer stijgt sterk dankzij fysieke winkel'

2018-10-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Er is een directe relatie tussen het runnen van een fysieke winkel en online verkeer naar de bijbehorende webshop, meldt retailorganisatie ICSC op basis van eigen onderzoek. De opening van een fysieke winkel levert een retailer gemiddeld 37 procent meer online verkeer op dan voorheen.

ICSC staaft zijn conclusies met onderzoek naar 804 openingen en sluitingen van winkels in 145 markten, met een opgeteld bereik van ongeveer 222 miljoen consumenten. In de dertien weken vóór en na opening en sluiting bleek het webverkeer over het algemeen consistent mee te dalen en stijgen.

Correlatie

Bij vier op de vijf winkelopeningen nam het aantal online bezoekers zichtbaar toe. Gemiddeld vergrootten retailers hun aandeel in de betreffende online markt met 27 procent wanneer zij een fysieke winkel openden.

Omgekeerd daalde het webverkeer nadat een fysieke winkel zijn deuren sloot, gemiddeld met 4 procent. De daling blijkt brancheafhankelijk: kledingwinkels zagen na een sluiting 9,5 procent minder online verkeer, warenhuizen misten 7,9 procent en retailers in de woonbranche zagen zelfs 16,4 procent minder online bezoekers.

Goed voor merkbekendheid

Ook voor merkbekendheid is het openen van een fysieke winkel bevorderlijk, aldus ICSC. Retailers in alle testmarkten rapporteerden positieve resultaten bij alle peilpunten van merkgezondheid, waaronder NPS en identificatie met het bewuste merk. 'Fysieke locaties zijn plaatsen waar merken echte banden kunnen creëeren met consumenten die vandaag de dag aanzienlijk beter geïnformeerd zijn dan voorheen', aldus ICSC.