Twinkle | Digital Commerce

Backlog en sprints

2018-10-10
1000562
  • 1:52

Het één zit altijd te vol en van het andere heb je er altijd te weinig, lijkt het. Heel e-commerce land lijkt er dagelijks mee bezig. Wanneer is de volgende sprint? Kan dit nog op de backlog?

We zijn het stadium dat agile een hypeterm was wel voorbij. Maar het goed toepassen van het manifesto in de dagelijkse praktijk blijkt een grote uitdaging. Enerzijds omdat agile gewoon niet altijd het juiste gereedschap is – soms moet je nou eenmaal iets plannen in een waterval. Anderzijds omdat het vraagt om een grote verandering in het professionele denken. Waar we jarenlang stuurden op zekerheid, en een planning voelt als héél zeker, gaat het nu om het grote loslaten.

Heldere doelen stellen en hier per sprint naartoe bewegen. Aanpassen aan de grootste uitdaging die er op dat moment te overwinnen is. Wanneer agile minder goed wordt toegepast, resulteert dat snel in het volledig tegenovergestelde: totale onzekerheid en onrust, soms grenzend aan paniek. Het vullen van een backlog met alles wat we kunnen vinden wat we anders willen hebben, vaak gebaseerd op de oud-Hollandse onderbuik in plaats van feiten, zorgt ervoor dat we tegen een muur van wat er nog gedaan moet worden gaan aankijken. Het oog op het doel houden is dus ongeveer de grootste uitdaging en daar zijn dan ook rollen voor geformeerd. Met een term als growth hacker bijvoorbeeld wordt een correctie gemaakt op de uitdagingen die agile met zich meebrengt. Bij een dergelijke titel voel ik eerst altijd een beetje weerstand. Is het niet weer een nieuwe naam voor iets wat we allang deden? Of is het iets hips wat maar een paar jaar meegaat? Maar het goede van de rol van een growth hacker is dat hij zich richt op groei, iets wat soms volledig zoek lijkt. Die backlog hoeft niet opgeruimd en, sterker nog, de helft van de issues hoeft als je eerlijk bent niet eens aangemaakt. Draagt het nou écht bij aan groei? En heb je die kostbare sprints nou écht nodig om die backlog op te ruimen?

Groei komt voort uit het minutieus wegnemen van barrières van je klant in de hele journey. Probeer je backlog en sprints daar eens een tijd op in te richten en je zult je verbazen over de impact.