Twinkle | Digital Commerce

Nederlander geeft volgend jaar minstens zoveel online uit

2018-09-25
1000562
  • 1:16

84 procent van de Nederlandse consumenten heeft vorig jaar een online aankoop gedaan. Een aanzienlijk deel verwacht komend jaar meer uit te gaan geven.

Dat blijkt uit onderzoek van PayPal en onderzoeksbureau Ipsos. In het onderzoek, dat van 4 tot 17 april van dit jaar is gehouden, peilden de partijen de meningen van 34.000 consumenten uit 31 landen. In Nederland deden ongeveer duizend consumenten mee. 52 procent van hen geeft aan in de komende twaalf maanden ongeveer hetzelfde uit te geven als in het vorige jaar. 32 procent denkt in het komende jaar vaker de portemonnee te trekken. Een klein deel (5 procent) geeft aan minder uit te willen geven.

Over de grens

Het onderzoek richt zich met name op cross border-activiteiten. Daaruit blijkt dat 5.3 miljoen Nederlanders vorig jaar iets over de grens kochten. In totaal gaf men online gemiddeld 746 euro uit over de grens, tegenover 1519 euro in eigen land. Bij het doen van online aankopen in het buitenland is de laptop de meest gebruikte device, 69 procent van de cross border aankopen worden daarmee gedaan.

Nieuwe producten

De drie buitenlandse markten waarop Nederlanders het liefst online shoppen zijn Duitsland, Amerika en China. De belangrijkste reden om daar te shoppen is de gunstige prijzen, maar ook het ontdekken van nieuwe en interessante producten is een belangrijke reden voor Nederlanders om over de grens te kopen. Ook wordt daar vaak gekocht omdat producten in eigen land niet te verkrijgen zijn.