Twinkle | Digital Commerce

Pas jij deze zeven e-mail innovaties al toe?

2018-09-25
1000562
  • 3:01

Ben je al goed op weg met e-mailmarketing? Maar wil je nét dat beetje extra uit e-mails halen en ontvangers verrassen met iets anders dan de standaard blokkentemplate? Goed nieuws, want er zijn genoeg e-mail ‘innovaties’ om mee aan de slag te gaan. Van countdown timers tot live polls, bekijk hieronder al deze speciale toevoegingen aan e-mails.

Tekst: Danielle Groeneveld

1: Personaliseer je afbeeldingen

Dat relevantie belangrijk is in e-mailmarketing hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar hoe zorg je nu voor een extra stap op dit gebied? Denk eens aan aangepaste afbeeldingen! Datum, tijd, dag van de week: een voorbeeld van Nifty Images hieronder laat dit goed zien.

In dit geval krijg je andere afbeeldingen te zien op basis van het tijdstip van de dag. Deze functionaliteit is ook in te zetten voor de datum en dag van de week of elke andere e-mail variabele die je beschikbaar hebt in je database.

2: Kies voor live afbeeldingen

Waar tijdstip en dag nog enigszins statisch zijn doordat je werkt met een keuzeset, gaan live afbeeldingen nog wat verder. Door middel van een API-koppeling, of een simpele koppeling met de tooling Zapier, is het mogelijk om hiermee aan de slag te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de volgende toepassingen:

  • Een live scorebord tijdens een sportwedstrijd
  • Het updaten van prijzen of productvoorraad
  • Real-time donaties aan een project
  • Updates van het weer
  • Live weergave van reserveringen, zoals bijvoorbeeld de stoelkeuze in een vliegtuig

3: Zet countdown timers in

Een sale periode die nog maar 24 uur duurt? Of een andere exclusieve actie met een tijdslimiet? Om urgentie nog even extra te benadrukken is een countdown timer ideaal. Een countdown timer telt netjes af in de meeste e-mail clients. In alle andere gevallen toont deze een statisch beeld van de tijd die resteert.

4: Bouw een feedback-functionaliteit

Je hebt ze misschien al vaker in e-mails voorbij zien komen: een duimpje omhoog of omlaag, een rij met smileys of een cijferreeks om een beoordeling te plaatsen. Ideaal, want mensen hoeven niet een heel formulier in te vullen – en laten direct feedback achter op de mailing waar het over gaat.

Een ander voorbeeld kwam ik tegen bij e-mail autoriteit Litmus. Bij een case van Paula’s Choice Skincare kwamen ze er bij een verjaardagsmail - de voor dat merk op twee na belangrijkste e-mail! - door feedback achter dat de persoonlijke kortingscode niet lang genoeg geldig was.

Enkele voorbeelden van deze feedback designs in e-mail:

Spotler zet deze feedback functionaliteit in wanneer je bij support een vraag in hebt gediend om erachter te komen hoe de hulp ervaren wordt:

Greetz gebruikt een iets andere variant, met hartjes:

En ook deze variant zien we regelmatig in e-mails voorbijkomen. Doeltreffend!

5: Vereenvoudig feedback met een poll

Een poll in e-mail is ideaal om profielen aan te vullen met data en voor de ontvanger een veel minder hoge drempel. Door één klik kunnen mensen hun mening achterlaten. Hiernaast zie je een voorbeeld van airbnb, voor het stimuleren van het achterlaten van reviews na een verblijf.

6: Experimenteer met live polling

Nog een leukere interactieve touch creëer je met de inzet van live polls. Dan zie je direct in de e-mail waar andere mensen op hebben gestemd. Twee voorbeelden hiervan zie je hieronder:

Live polling in de mail van cruisemaatschappij Royal Carribean:

‘Click’ to vote in dit voorbeeld van Movable Ink:

7: Probeer live Instagram & Pinterest Feeds

Zijn Instagram of Pinterest belangrijke kanalen voor jouw merk? Of wil je ze net wat meer in de spotlights zetten? Dan zijn live feeds van deze sociale mediakanalen perfect. Door middel van een simpele HTML-code die je aan je template toevoegt, bied je de perfecte koppeling tussen e-mail en social media.