Twinkle | Digital Commerce

JD.com zet vaart achter uitbreiding slimme winkels

2018-09-26
1000562
  • 0:52

JD.com opende begin dit jaar zijn eerste ‘slimme’ super 7Fresh. Het bedrijf heeft nu met zestien vastgoedexploitanten contracten afgesloten om nog eens duizend van deze winkels te openen.

De vestigingen zullen allemaal in China hun deuren openen. Shanghai, Guangzhou, Shenzhen en Chengdu zijn naar verluidt de eerstvolgende steden waar de winkels komen te staan.

Bij de 7Fresh-filialen wordt e-commerce geïntegreerd in fysieke shops. Via ‘big data analytics’ krijgen bezoekers informatie voorgeschoteld over bijvoorbeeld de voedingswaarde en oorsprong van het product. Camera’s monitoren de bewegingen van de bezoekers waardoor hun aankoopgeschiedenis wordt bijgehouden en ze gepersonaliseerde voorkeuren ontvangen.

Zonder handen

De winkels zullen binnenkort over autonome winkelwagens beschikken. Waardoor klanten ‘handsfree’ kunnen shoppen. Het scannen van de gekozen producten en afrekenen kan via de mobiele applicatie. Daarmee hoeven consumenten niet langs een kassa te gaan. De shops zijn dan ook het antwoord van JD.com op de kassaloze Amazon Go-winkels.