Twinkle | Digital Commerce

Duitse brancheverenigingen lobbyen voor brievenbusbezorging

2018-09-28
1000562
  • 1:29

Het aantal online bestelde pakketjes dat bij consumenten in de brievenbus wordt afgeleverd, ligt in Duitsland rond de twintig procent. Dat kan veel hoger, vindt de Duitse e-commerce branchevereniging Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland BEVH, die dat aandeel middels een nieuwe samenwerking wil verdubbelen.

Vier op de tien online bestelde pakketjes zou in de brievenbus moeten passen, bleek onlangs uit recent onderzoek van de International Post Corporation. Aangezien dat in Duitsland maar bij twee op de tien pakjes het geval is, slaat BEVH nu de handen ineen met het Verband der Deutschen Briefumschlag-Industrie (VDBF), dat de Duitse envelopindustrie vertegenwoordigt. Daarmee zou de huidige druk op pakketvervoerders verlicht kunnen worden, aldus de partijen.

Brievenbus-proof

Tot dusver ving het VDBF met zijn verpakkingsoplossingen voor de brievenbus bot bij de meeste online retailers en blijken veel kleine artikelen in te grote dozen verstuurd te worden. Samen lobbyen de belangenverenigingen bij online retailers voor het inzetten van 'brievenbus-proof' verpakkingen met de daarvoor geschikte afmetingen, waardoor aanzienlijk meer pakketten via de postdiensten bij de consument op de mat zouden belanden. Dat vereenvoudigt de last mile en verhoogt de garantie op next day delivery, bepleiten de belangenkoepels.

In België opperde het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) begin dit jaar een soortgelijke bezorgoplossing, maar dan andersom: daar wordt gewerkt aan het vergroten van brievenbussen, zodat een groter deel van de pakketten daarin past.

PostNL

Ondertussen krijgt PostNL in Nederland ook steeds meer pakketten te verwerken. Het tarief voor verzending van brievenbuspakjes steeg begin dit jaar met 30 cent, terwijl de kosten voor zogenaamde 'belpakjes', die niet in de bus passen, gelijk bleven. Vanwege het aanhoudend krimpende postvolume meldde PostNL onlangs meer post te willen spreiden; brievenbuspakjes blijven daarbij echter buiten schot. De vervoerder draagt nu zelf kluiswanden in winkels aan als last mile-oplossing.