Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse merken goed voor meer dan één miljard euro omzet op Alibaba

2018-09-21
1000562
  • 1:02

Op Alibaba’s warenhuizen Tmall en Tmall Global beschikken meer dan honderd Nederlandse retailers en merken over een eigen winkel. Zij zijn inmiddels goed voor 1,25 miljard euro handelsomzet.

Dat laat managing director Roland Palmer van Alibaba Benelux weten aan RetailTrends. Deze spelers boekten in het vorige boekjaar, eindigend op 31 maart 2018, een omzetgroei van 35 procent. De ruim honderd Nederlandse shops op het platform boekten omgerekend ongeveer 350 miljoen euro omzet via eigen shops, de rest wordt behaald via andere webshops op Alibaba. ‘Verkopers uit de rest van de wereld benaderen graag Nederlandse fabrikanten om hun producten in China te verkopen’, stelt Palmer.

Palmer stelt verder dat de Chinese gigant de komende drie tot vijf jaar geen plannen heeft om de Europese markt te gaan verkennen. Focusmarkten zij voorlopig China, India en Zuidoost-Azië. Voor webwinkel AliExpress behoort Nederland tot de zeven grootste markten.

Omzetgroei

Alibaba zelf zag zijn omzet vorig jaar toenemen met 60 procent. Ook buiten eigen landsgrenzen groei de e-commerce reus hard. De cross border opbrengsten namen vorig jaar toe met 63 procent. Met 653 miljoen euro is dit nog maar een beperkt deel van de voltallige omzet.