Twinkle | Digital Commerce

'Hanteer in het weekend hogere prijzen'

2018-08-27
1000562
  • 1:34

Maaltijdbezorgers moeten meer gebruikmaken van de kansen die prijsdifferentiatie biedt. Daardoor kunnen zij, tegen geen of minimale extra kosten, meer omzet en marges halen.

Dat stelt onderzoeksbureau Simon-Kucher & Partners. Volgens het bureau is door de toenemende populariteit van maaltijdbezorging de concurrentie de afgelopen jaren stevig toegenomen. Waar in de beginjaren de maaltijdbezorgmarkt nog werd gedomineerd door partijen als Thuisbezorgd en, in mindere mate, Just Eat en Hungry.nl, kwamen hier later Uber Eats, Deliveroo en – het inmiddels vertrokken – Foodora bij.

Die toegenomen concurrentie bedreigt volgens het bureau de resultaten van de maaltijdbezorgers. Met name de marketinguitgaven zijn vaak hoog doordat men een leidende positie probeert in te nemen (Thuisbezorgd gaf vorig jaar 116 miljoen euro uit aan marketing). Daarom is het belangrijk om het prijsbeleid te heroverwegen.

Kansen

Het onderzoeksbureau ziet enkele kansen waarop prijsdifferentiatie kan worden ingezet voor de foodbezorging. Maaltijdbezorgers zouden in het weekend hogere prijzen moeten hanteren dan doordeweeks. Dit omdat het leeuwendeel van de bestellingen plaatsvindt in het weekend. Daarnaast kan de prijs rond het bezorgtijdstip worden aangepast. Buiten etenstijd (18:30 tot 21:00 uur), wanneer het meest besteld wordt, zouden de bezorgersbedrijven een lager tarief kunnen vragen. Hierdoor worden tevens nieuwe klantgroepen aangetrokken, zoals gezinnen die vroeger willen eten. Ook prijsaanpassingen met betrekking tot bezorgsnelheid (hoger tarief voor snellere bezorging) en locatie (hogere prijs voor verder gelegen restaurants) leveren volgens het bureau meer kansen op voor de maaltijdbezorgers.

Verschuivingen

De markt binnen de maaltijdbezorging kent veel beweging. Nadat Thuisbezorgd eind vorig jaar de commissie verhoogde van 12 naar 13 procent, kwamen veel lokale ondernemers in actie en begonnen een eigen platform. Onder meer Thuiseten.nl, Happie, Eten.com, Leqqr, Bestel-thuis.nl en HelleFood zijn sindsdien actief in de maaltijdbezorgmarkt. Concurrent Foodora stopte eerder deze maand met zijn activiteiten in Nederland. Het bedrijf werd eerder al door moeder Delivery Hero in de etalage gezet, maar tot een verkoop kwam het niet.

Lees ook: 'Takeaway: Consolidatie is onvermijdelijk' (Twinkle 08-06-2018)