Twinkle | Digital Commerce

Online groeipercentage weer in de lift

2018-06-08
1000563
  • [nieuws]
  • 1:12

Nederlandse consumenten hebben in het afgelopen kwartaal 6,3 miljard euro online besteed. Dat is een groei van 13 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.

Dat staat in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, die brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL en GfK heeft samengesteld. Uit het rapport blijkt dat over het jaar 2018 een omzet van 26,3 miljard euro wordt verwacht. Dat zou een groeipercentage betekenen van 17 procent. Vorig jaar was dat percentage nog 13 procent, waardoor de groeicurve minder steil werd. In 2016 was de groei nog 23 procent.

Meer uitgegeven aan meer producten

Consumenten deden in de afgelopen drie maanden bijna 52 miljoen online aankopen, het aantal aankopen is daarmee met 17 procent gestegen. Ook legden consumenten gemiddeld 4,4 producten in hun digitale winkelmandje. Vorig jaar waren dit nog 4 artikelen. Een groei van 10 procent. Het gemiddelde bedrag dat online wordt uitgegeven per online koper stijgt ook. Werd in 2017 nog gemiddeld 500,66 euro uitgegeven, dit jaar is dat 530,93 euro. Inmiddels shopt 84 procent van de Nederlanders (15+) online. Dat is goed voor 11,77 miljoen Nederlanders.

Food/Nearfood

Het eerste kwartaal was een sterke periode voor de categorie Food/Nearfood. Niet alleen laat het onderdeel de meeste groei zien in online bestedingen (+42 procent), ook stijgt het aantal online aankopen het hardst (+45 procent). In het marksegment IT daalde het aantal aankopen met 8 procent.