Twinkle | Digital Commerce

Picnic giet privacywet in zeven opties

2018-05-23
1000562
  • 1:09

Picnic is ongeveer een jaar bezig geweest zich voor te bereiden op de nieuwe privacywetgeving AVG, dat aanstaande vrijdag ingaat. De maaltijdbezorger heeft de nieuwe wetgeving, 88 pagina's groot, weten terug te brengen naar zeven keuzes.

Dat zegt mede-oprichter Joris Beckers in een interview met NRC. Zo kunnen klanten van Picnic aangeven of ze op de hoogte worden gehouden van de bezorging. In de app zien ze dan waar de bezorger is en wanneer de boodschappen worden bezorgd. Als de optie wordt uitgezet, dan vallen die functies weg en ontvangt men geen bericht wanneer een bestelling hun kant op komt.

In een aparte pagina in de applicatie kunnen klanten straks 'heel genuanceerd' aangeven wat ze willen, aldus Beckers. Ook het onthouden van veelbestelde boodschappen, één van de populairste functie's in de app, kan dan door de klant worden uitgezet. Klanten krijgen dan geen vooraf gevulde boodschappenmandjes meer, en ook de persoonlijke aanbiedingen worden uitgezet.

Interpretatie

Volgens Beckers zijn veel bedrijven in twijfel over de nieuwe wetgeving, vooral in de interpretatie daarvan. 'Want wat is 'toestemming'? Wat is 'gemakkelijk'? We zijn allemaal begonnen met dezelfde regels, en vrijwel alle bedrijven zullen hun best hebben gedaan. Toch komen we straks allemaal ergens anders uit. Leg over drie weken onze app naast die van Jumbo en Albert Heijn en ik durf te wedden dat je bij elke app iets ander ziet.'