Twinkle | Digital Commerce

Zijn de langere meta descriptions weer ingekort door Google?

2018-05-14
1000562
  • 1:28

Begin dit jaar schreven we over de uitrol van verlengde meta descriptions. Sinds dit weekend lijkt het er echter op dat Google met een update de oude lengte weer heeft teruggezet. Wat betekent dit voor jouw zoekmachine-optimalisatie?

Tekst: Nick de Reuver

Van 320 tekens naar 150 tekens

Eerder ging de lengte van de meta descriptions naar 320 tekens en een maximum van 1840 pixels. Dat zag er toen als volgt uit:

Sinds zaterdag 12 mei zien we echter weer de “oude” korte variant. Hierdoor worden de langere meta descriptions nu afgekapt met de welbekende drie puntjes.

Het effect van langere meta descriptions

Het vreemde is dat Google vorig jaar zelf heeft aangekondigd dat de meta descriptions langer werden om een betere gebruikerservaring te geven. Dit was voor veel van onze klanten ook terug te zien in een hogere CTR en hierdoor dus meer bezoekers. Ook was het verkeer vaak relevanter, omdat er een betere omschrijving van de pagina in de lange meta descriptions past.

In Nederland is het effect duidelijk te zien:

Bron: RankRanger

Maar het effect lijkt wereldwijd ook te bestaan.

Bron: RankRanger

Bovenstaande grafieken geven aan dat sommige meta descriptions enkele dagen geleden al korter werden weergegeven. Maar vanaf 12 mei zijn alle meta descriptions weer de oude lengte van 150 tekens (of korter).


Tijdelijk effect of blijvende verandering?

Google heeft zelf nog geen officieel statement gegeven over de kortere meta descriptions. Het is dus nog even afwachten wat Google hier zelf over te melden heeft, voordat we zeker weten wat er aan de hand is. In de tussentijd hopen we dat dit een foutje is of een test van Google om de resultaten goed te kunnen vergelijken.

Nick de Reuver is seo-specialist bij RIFF.