Twinkle | Digital Commerce

PostNL haalt de was op

2018-06-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

Start-up Dobbi verzorgt de was voor klanten in het gebied tussen Hoorn en Hoofddorp. Na een pilot met Dobbi besloot PostNL te investeren in het initiatief; ook fabrikant Henkel is inmiddels ingestapt.

Met de twee investeerders achter zich en het netwerk van PostNL binnen bereik hoopt de start-up zijn diensten binnen twaalf maanden landelijk beschikbaar te maken, schrijft RTLZ.

Logistiek netwerk

'Wij kunnen dit aanbieden door slim gebruik te maken van ons netwerk', zegt een woordvoerder van PostNL tegen Twinkle. 'PostNL gebruikt hiervoor een bestaand vervoersnetwerk waar bijvoorbeeld ook retouren op afspraak en post en pakketten van zakelijke klanten worden opgehaald. Dit netwerk doet ongeveer 50.000 stops per dag, vijf dagen per week in heel Nederland. Weet dat wasgoed in Amsterdam zo veel mogelijk wordt opgehaald met de bakfiets en teruggebracht met de auto, omdat schone kleding moet hangen.'

Huren, niet kopen

Door het wassen en vouwen uit handen te nemen, zoekt Dobbi concurrentie met wasserettes, maar ook met 'de wasmachine thuis'. Het platform, ontwikkeld in samenwerking met Mobile Strategy, richt zich op millenials en leunt op de trend van het huren van diensten als vervanger voor het zelf aanschaffen van bijvoorbeeld huishoudapparatuur.

Merken naar de consument

Henkel, de leverancier achter wasmiddelen als Persil en Witte Reus, ondersteunt de start-up daarbij. 'Diensten on demand worden steeds belangrijker voor de consument', aldus de fabrikant. Steeds vaker zoeken merken de consument rechtstreeks op, al dan niet met een externe dienstverlener in de arm. Zo investeert Unilever in online schoonmaakplatform Helpling, om zijn schoonmaakproducten aan de man te brengen met behulp van Helplings kennis over de thuissituatie van zijn gebruikers.