Levering via het postnetwerk kan, in tegenstelling tot via het pakketnetwerk, nog niet altijd gegarandeerd de volgende dag, zegt Thuiswinkel.org. De belangenvereniging pleitte tijdens de 'postdialoog' voor een uitgebreider netwerk.
Nederlandse e-commerce partijen ondervinden volgens Thuiswinkel.org problemen met het huidige postnetwerk: zo wordt niet alle post in alle gebieden in Nederland zeven dagen per week bezorgd en is 24-uurslevering nog niet beschikbaar op alle leverdagen. 'De consument is gewend aan een bepaalde service in het pakketnetwerk en verwacht dat ook van het postnetwerk', benadrukt de belangenkoepel.
Toekomstscenario's
Tijdens de postdialoog kwamen vorige week overheid, postbedrijven en belanghebbenden op het Ministerie van Economische Zaken bij elkaar om de toekomst van de postmarkt te bespreken. Een belangrijk thema daarbij is de gewenste consolidatie in die markt: PostNL en Sandd gaven recentelijk aan open te staan voor een samengaan.
Verwachting voor webwinkeliers
Het krimpende volume van de postmarkt, die al jaren plaatsvindt, brengt ook voor e-tailers consequenties met zich mee. De terugloop van poststromen resulteert met name in buitengebieden in onzekerheid omtrent bezorgingen. 'Thuiswinkel.org ziet graag dat meer onderzoek gedaan wordt naar de scenario’s die in de toekomst ontstaan als gevolg van het dalende postvolume, zodat het duidelijk is welke dienstverlening webwinkels kunnen verwachten tegen welke prijs.'
@Thuiswinkel "Waarborg"
Consumenten willen ook de garantie dat jullie garant staan bij eventueel faillissement of andere problemen (zie LIL.nl). Oh nee, dat doen jullie niet aan. Jullie ontvangen de belachelijke fee's van bedrijven maar kunnen niets betekenen bij problemen. Het woord "waarborg" maar vervangen door "Graaier".
Ik vraag me af of er serieus een krimpend volume is van de postmarkt als je ziet hoeveel meer orders er via webwinkels verstuurd wordt. Hoe vaak vervoerders de grote volumes niet meer aan kunnen met bezorgen. Volgens mij is dit allang achterhaalde informatie. Het artikel gaat ook over een meting in 2016, lijkt me enigszins niet meer realistisch!
In de Post- en Pakkettenmonitor van ACM is de krimp van de postmarkt gekwantificeerd, maar ook in de meest recente jaarcijfers van PostNL; daaruit bleek dat het volume van geadresseerde brievenbuspost in 2017 met 10 procent gedaald is (https://twinklemagazine.nl/2018/02/postnl-pakjes2017/index.xml). Meldingen van vertragingen door grote bezorgvolumes bij vervoerders hebben in de regel betrekking op pakketbezorgingen.