Twinkle | Digital Commerce

Tarieven crossborder-zendingen wereldwijd op de schop

2017-11-15
1000562
  • 1:35

Met ingang van volgend jaar wijzigt de Universal Postal Union (UPU) het wereldwijde tariefsysteem voor internationale pakketverzending tot 2 kilo. Dat gebeurt om de ontstane voorrangspositie van 'opkomende markten' als China op dat vlak terug te dringen.

Doordat de verzending van commerciële pakketten jarenlang onder verouderde internationale posttarieven viel, maakten vooral Chinese webwinkels daar dankbaar gebruik van om hun waar in Europa goedkoper dan de concurrentie aan te kunnen bieden.

'Hierdoor werden webwinkels in Europa en Amerika geconfronteerd met hogere tarieven dan hun concurrenten in opkomende markten hoefden te betalen', aldus Thuiswinkel.org, de Nederlandse vertegenwoordiger van Ecommerce Europe. 'In sommige gevallen waren de gebruikte tarieven voor zendingen vanuit het buitenland zelfs lager dan de binnenlandse tarieven voor de last mile delivery.' Ecommerce Europe steekt daar, als voorzitter van het raadgevend comité van de UPU, nu een stokje voor.

Nieuwe regels

In het nieuwe systeem gelden voor pakketten, ofwel 'commerciële koopwaar', hogere tarieven dan voor brieven en poststukken. Het niet bekend maken van de inhoud van een pakket is daarbij geen ontsnappingsclausule; in dat geval moet de verzender een met tachtig procent opgevoerd tarief neertellen. Daarnaast krijgt elk klein pakket vanaf 2018 een UPU-barcode, waardoor autoriteiten informatie over de inhoud van het pakket en bijbehorende heffingen makkelijker kunnen uitlezen.

Nederland: klachten over crossborder-zendingen PostNL

Internationale pakketverzending heeft ook voor consumenten soms nogal wat voeten in aarde; zo kwamen er recentelijk tientallen klachten binnen bij de Consumentenbond over crossborder-zendingen vanuit buitenlandse webwinkels door PostNL. De vervoerder besloot die sinds 4 oktober niet meer bij ontvangers thuis te leveren, omdat vaak contante inklaringskosten betaald moeten worden, zoals douaneheffingen. De communicatie daarover laat volgens diverse consumenten te wensen over; zij zouden geen bericht hebben gehad wanneer hun pakket op het postkantoor arriveerde, zodat het retour afzender ging voordat zij het konden ophalen.