Google brengt zijn Europese vergelijkingsactiviteiten onder in een nieuwe entiteit. Deze moet meebieden tegen andere vergelijkers voor de beste plaatsen in de productzoekresultaten. Zo probeert Google te voldoen aan eisen uit Brussel.
Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van gesprekken met diverse ingewijden. De Europese Commissie gaf Google dit voorjaar de deadline van 28 september mee om zijn concurrentiebeperkende vergelijkingsactiviteiten anders te organiseren. Er is sprake van een dwangsom: voor iedere dag dat het langer duurt moet Google tot 5 procent van zijn dagomzet inleveren.
Carrousel
Volgens één van de Bloomberg-bronnen krijgen andere vergelijkingssites straks ruimte om links naar retailers te plaatsen in Shopping (of de opvolger daarvan). Dat strookt met een bericht van Reuters vorige week. Momenteel zijn er alleen zogenoemde Product Listing Ads van Google zelf in de carrousel te vinden:
De deur voor andere vergelijkers als Kelkoo, Shopzilla en Beslist.nl is dicht, maar gaat mogelijk dus al heel snel open.
Miljardenboete
Google kreeg in juni een boete van 2,4 miljard opgelegd van de Europese Commissie, omdat het misbruik maakt van zijn machtpositie; door advertenties in Google Shopping prominent te tonen, benadeelt de zoekgigant zowel concurrenten als consumenten die op zoek zijn naar producten uit webwinkels. De boete werd in ons land gemengd ontvangen: Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen sprak van een opsteker voor Nederlandse ondernemers, anderen noemden dat een Calimero-reactie.
Boete
Google tekende eerder deze maand beroep aan tegen de miljardenboete, maar heeft daarvoor al laten weten aanpassingen te zullen doen aan Shopping. Dat geldt overigens alleen voor Europa.
Kortom het MKB mag straks flink gaan bieden om nog een beetje resultaat te krijgen bij shopping? Beslist.nl etc. pompt er straks gewoon flink wat geld in om betere posities te krijgen. Of zie ik dit verkeerd ?
Weer een schakel er tussen creëren wat de prijs gaat opdrijven... dit lijkt me ook alleen maar in het voordeel te komen van de grote spelers die markt 'opkopen'.
"Vergelijk.nl erg blij", "Beslist.nl erg blij", "Google niet blij", "EU heel blij", "Kleine adverteerder niet blij", "Grote adverteerder wel blij". Alles gezien en gelezen vandaag, behalve de vraag wat er voor de consument nu daadwerkelijk verbeterd.
Vooral heel erg jammer dat met deze opzet de toegevoegde waarde van de vergelijker niet tot zijn recht komt. Direct doorlinken naar de adverteerder betekent geen uitgebreide reviews van het product (kieskeurig), reviews van de shop, functionaliteiten als het winkelmandje (beslist), unieke content, goed inzicht in de prijsverschillen per shop (goedkoopste is niet altijd de beste keus), etc.
Een link naar de product-overzichtspagina van de vergelijker was in mijn ogen een veel betere optie geweest voor de consument, hoewel dat natuurlijk in de oude shopping opzet ook niet het geval was.