Twinkle | Digital Commerce

‘Google zet vergelijker op eigen benen’

2017-11-11
1179663
  • 1:15

Google brengt zijn Europese vergelijkingsactiviteiten onder in een nieuwe entiteit. Deze moet meebieden tegen andere vergelijkers voor de beste plaatsen in de productzoekresultaten. Zo probeert Google te voldoen aan eisen uit Brussel.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van gesprekken met diverse ingewijden. De Europese Commissie gaf Google dit voorjaar de deadline van 28 september mee om zijn concurrentiebeperkende vergelijkingsactiviteiten anders te organiseren. Er is sprake van een dwangsom: voor iedere dag dat het langer duurt moet Google tot 5 procent van zijn dagomzet inleveren.

Carrousel

Volgens één van de Bloomberg-bronnen krijgen andere vergelijkingssites straks ruimte om links naar retailers te plaatsen in Shopping (of de opvolger daarvan). Dat strookt met een bericht van Reuters vorige week. Momenteel zijn er alleen zogenoemde Product Listing Ads van Google zelf in de carrousel te vinden:

De deur voor andere vergelijkers als Kelkoo, Shopzilla en Beslist.nl is dicht, maar gaat mogelijk dus al heel snel open.

Miljardenboete

Google kreeg in juni een boete van 2,4 miljard opgelegd van de Europese Commissie, omdat het misbruik maakt van zijn machtpositie; door advertenties in Google Shopping prominent te tonen, benadeelt de zoekgigant zowel concurrenten als consumenten die op zoek zijn naar producten uit webwinkels. De boete werd in ons land gemengd ontvangen: Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen sprak van een opsteker voor Nederlandse ondernemers, anderen noemden dat een Calimero-reactie.

Boete

Google tekende eerder deze maand beroep aan tegen de miljardenboete, maar heeft daarvoor al laten weten aanpassingen te zullen doen aan Shopping. Dat geldt overigens alleen voor Europa.