Twinkle | Digital Commerce

Is thuiswinkelen straks duurzamer dan zelf winkelen?

2018-05-14
24751392
  • 2:22

De laatste tijd staan de pakketbezorgers in een slecht daglicht. Op sociale media wordt gevloekt en getierd over de groei van e-commerce en de bestelbusjes in de woonwijken. Een Vlaamse krant schreef dat we ons ‘in de vernieling’ bestellen. Er werd zelfs geopperd dat er een einde komt aan gratis leveringen. Is dat terecht? En, kan het duurzamer?

Bij de bezorging van thuiswinkelpakketten is slechts 2 tot 3 procent van de bijna 1 miljoen bestelbusjes in Nederland betrokken. Dat aantal busjes neemt nauwelijks toe, door slimmer te werken in de ‘last mile’. De echt grote aantallen bestelbusjes vinden we in de bouw- en horecaleveringen: meer dan 50 procent. Niet in de pakketbezorging.

Nieuwe, schone bestelbusjes

Pakketbezorging zorgt voor minder dan 1 procent van de CO2-uitstoot in het wegtransport. Ook het effect op de luchtkwaliteit is marginaal. De pakketbezorgers hebben nieuwe, schone bestelbusjes. Alle pakketbezorgers hebben plannen voor elektrische voertuigen en de inzet van vrachtfietsen. Wehkamp biedt de fietsbezorgoptie nu al aan consumenten aan. Pakketvervoerders DPD, DHL en UPS werken in Europese steden aan de uitrol van vrachtfietsen.

Toch kan het nog beter. De consument (en ook de zakelijke klant) zorgt voor onnodige voertuigbewegingen en bijbehorende CO2-emissie, door onhandig bestelgedrag met same day delivery, strikte tijdsafspraken, door niet thuis te zijn en veel retouren.

Bewust Bezorgd

Uit onderzoek blijkt dat consumenten niet op de hoogte zijn van de milieu-impact van hun bestelling. Op zijn nieuwjaarsreceptie presenteerde Thuiswinkel.org gisteren de Bewust Bezorgd Simulator, waarmee webwinkels consumenten kunnen laten zien wat het effect van hun bestelling is; welke uitstoot veroorzaakt deze? Of in mensentaal: hoeveel autokilometers zijn er gemoeid met die bestelling? Voor een klein pakje gaat het slechts om 200 meter, voor grotere pakjes met strikte tijdwensen misschien wel 20 kilometer. De consument kan dan bewustere keuzes maken. Vaak is thuiswinkelen duurzamer dan zelf naar de winkel gaan.

Dat is ook interessant voor de zakelijke markt. Door de sterke groei van b2b e-commerce zien we daar hetzelfde gebeuren als in b2c-markten; veel meer kleine zendingen, vaak ‘same day’ en met strikte tijdsvensters. Zou de Bewust Bezorgd Simulator ook hun gedrag kunnen beïnvloeden?

Zero-emissie stadslogistiek

Zero-emissie stadslogistiek bij pakketbezorging is binnen twee tot vijf jaar realiteit. Maar, bij de pakketbezorging gaat het om veel meer dan alleen schoon vervoer; het moet stiller, kleiner en veiliger. Er is een steeds grotere categorie thuislevering door bedrijven met eigen voertuigen, zoals door Albert Heijn, Picnic, Jumbo, Coolblue en HelloFresh. Ze doen het liever zelf. De groei in online levensmiddelen betekent veel meer leveringen in woonwijken. Daarvoor zijn onze straten niet bedacht. Waar nu dagelijks al 12 tot 15 bestelbusjes komen, worden dat er over tien jaar 50 tot 60, ook in het weekend. Het leidt tot opstoppingen en onveilige situaties. Zelfs een elektrische bestelbus past niet meer bij de maat van onze straat.

Nog niet klaar

Ook de webwinkels moeten aan de slag. De verpakking is veel te groot. De pakketbezorgers transporteren veel lucht. De thuiswinkelsector is dus nog niet klaar. Het kan echt nog duurzamer in pakketbezorging.