Twinkle | Digital Commerce

JD.com opent eerste hightech supermarkt

2018-01-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

De Chinese e-commerce gigant JD.com, na Alibaba de grootste in China, heeft zijn eerste 7Fresh filiaal geopend. De hightech supermarkt integreert e-commerce in de fysieke supermarkt.

Nog geen maand geleden meldde JD.com honderden kassaloze winkels te willen openen, daarvan is nu de eerste toegankelijk voor publiek. In het Dazu Plaza Shopping Center in Peking, nabij het hoofdkantoor van de e-tailer, kunnen bezoekers voor het eerst shoppen in de slimme winkel.

Big data analytics

De 4.000 vierkante meter grote supermarkt is voorzien van de nodige technische snufjes, via 'big data analytics' worden bezoekers bestookt met informatie over de voedingswaarde en afkomst van het product. Camera's monitoren de bewegingen van bezoekers waarop onder meer voorkeuren worden geinventariseerd en productselecties worden bijgehouden. 

'Handsfree' winkelen

Binnenkort beschikken de 7Fresh winkels over autonome winkelwagens, die klanten door de winkel heen gidsen, terwijl ze 'handsfree' kunnen winkelen. Het scannen van producten en afrekenen kan via een mobiele app en digitale betaaltechnologie.

JD.com mikt op wel duizend vestigingen van 7Fresh die in een tijdsbestek van drie tot vijf jaar over China verspreid moeten staan. 

Tap to Go

Albert Heijn test momenteel een pilot met kassaloos shoppen. De innovatie, Tap to Go genaamd, wordt uitgeprobeerd in het hoofdkantoor van de nummer vijf van de Twinkle 100. De bedoeling is dat klanten in de toekomst door electronische schapkaarten te scannen, hun boodschappen kunnen afrekenen.