Twinkle | Digital Commerce

GfK: online supermarktomzet stijgt met 30 procent in 2018

2018-01-05
1000562
  • [onderzoek]
  • 0:52

Onderzoeksbureau GfK verwacht dat supermarkten online in 2018 een omzetstijging van 30 procent tegemoet gaan zien. Dat is minder dan de 48 procent groei die in 2017 werd behaald.

Vorig werd circa 1,1 miljard euro online besteed aan supermarktproducten. Dat is 3 procent van de totale omzet. De prognose is dat het aandeel online in 2018 groter zal zijn: 3,8 procent

Dubbele cijfers

Supermarktketens Jumbo, Plus en Coop maakten deze week bekend een grote groei in hun online omzet in 2017 te hebben geboekt. In de online mandjes werd twee keer zoveel besteed als het jaar ervoor. Nederlanders besteedden in 2017 gemiddeld 75 euro per online bestelling.

Picnic

Picnic verwacht in 2018 ongeveer een verdriedubbeling van de omzet tot circa 300 miljoen euro. Daarmee zou het aandeel op de hele markt ergens in de tweede helft van dit jaar de 1 procent voorbij schieten.