Onze hersens verwerken dagelijks veel (digitale) informatie. Daardoor zijn we gevoelig voor informatie die we gemakkelijk kunnen waarnemen en interpreteren. Zogenaamde cues spelen hierbij een belangrijke rol en helpen ons bij het snel ontdekken van (belangrijke) informatie.
Tekst: Bahar Aydogan
Wat is Visual Cueing?
Een Visual Cue is letterlijk een visuele aanwijzing die vraagt om je aandacht. De meeste cues observeren we onbewust. Een dagelijks voorbeeld hiervan is dat we onbewust en volledig automatisch dezelfde richting op kijken als iemand opeens naar links kijkt. Dit is voor ons brein een aanwijzing (cue) om ook te kijken en te zien of erg iets belangrijks gebeurt.
Visual Cues op je website
Online wil je de aandacht van bezoekers naar het belangrijkste onderdeel van je website trekken. In slechts 50 milliseconde bepalen bezoekers de eerste indruk en wordt beslist of ze op je website willen blijven of niet. Door gebruik te maken van Visual Cueing kun je ervoor zorgen dat bezoekers zich focussen op het belangrijkste doel van je website. Bijvoorbeeld het invullen van een offerteformulier of de call-to-action button om een aankoop te doen. Hoe je dat doet? Onderstaand een paar voorbeelden van visual cues op je site.
Pijlen
Door een pijl te plaatsen naar een element op je website geef je de bezoeker letterlijk een kijkrichting. Plaats een pijl naar een formulier, nieuwsbriefinschrijving of de call-to-action button. Op de website van het kennisevent PMU gebruiken we bijvoorbeeld een pijl naar de teaser. We verwachten namelijk dat de video bezoekers overtuigt om naar het event te komen.
Traingles
Helaas is het niet altijd mogelijk om alle belangrijke onderdelen van je website boven de vouw te plaatsen. Dan is de triangle is een makkelijk toepasbare cue. Gebruik de triangle als navigatie element en verleid bezoekers op je website om verder te scrollen.
Ogen
Zoals al eerder genoemd, hebben we de neiging om naar dezelfde richting te kijken als andere mensen om ons heen. Gebruik op je website daarom afbeeldingen van mensen die kijken naar het belangrijkste onderdeel van je website. Let op, dit werkt dus ook omgekeerd. Als je namelijk gebruik maakt van mensen die ‘weg kijken’ van je website ben je je bezoekers ook snel weer kwijt.
Wijzen
Naast de ogen is ook de richting waarop mensen wijzen een cue voor de hersenen om aandacht op te vestigen. Dit kan expliciet, zoals in het eerste voorbeeld waar we Peep Laja van ConversionXL duidelijk zien wijzen naar de slogan op de website. In het tweede voorbeeld zien we een impliciete cue, de vinger van de persoon wijst stilzwijgend naar de e-mail inschrijving. Het hangt dus van je doel en website af welke het beste past.
Ook een overtuigende(re) en gebruiksvriendelijke website?
Conclusie: het gebruik van Visual Cues op je website is een vrij gemakkelijke en effectieve manier om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden op de belangrijkste elementen op de pagina’s. Een mooie manier dus om de gebruikerservaring op je site te verbeteren en bezoekers sneller en vaker naar het gewenste doel te leiden.
Bahar Aydogan is CRO bij RIFF.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Haal meer uit je site: hoe visual cueing je conversies verbeteren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.