Twinkle | Digital Commerce

Harde stijging online lok-advertenties

2017-12-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Er duiken steeds meer nepsites op die argeloze consumenten proberen te lokken door zich via online advertenties achter een bekende merknaam te verschuilen. Volgens SIDN is dat aantal dit jaar met 360 procent gestegen.

'Met name de verschuiving naar de retail-sector is opvallend', aldus een woordvoerder. De bewaker van Nederlandse domeinnamen stuitte in totaal op 1.526 websites waarbij online advertenties werden ingezet om bezoekers te misleiden. Dat aantal stond een jaar geleden nog op 420.

Meeliften op merknaam

Onlangs meldde SIDN ook dat het aantal phishing sites in alarmerend tempo groeit. Het aantal nepshops dat via gelijkende domeinnamen meelift op bekende merken, bleek in één jaar met veertig procent toegenomen. Een voorbeeld van een vaak toegepaste truc daarbij is het vervangen van de letter 'o' door het cijfer 0 in de domeinnaam, zodat de consument niet merkt dat hij is doorgestuurd naar een nepsite en niet naar de site van het bekende merk.

Van financiële sector naar retail

'Criminelen doen er alles aan om bezoekers naar hun malafide website te trekken. Dat ze hiervoor steeds vaker betaalde advertenties inzetten, toont aan dat dit blijkbaar een effectieve methode is om onwetende bezoekers in de val te lokken', verklaart SIDN-productmanager Pim Pastoors. 'Een andere opvallende trend die we signaleren, is dat dubieuze praktijken rondom domeinnamen van de financiële sector verschuiven naar de retail-sector. Een reden hiervoor is dat websites binnen de financiële sector steeds beter beveiligd zijn, waardoor criminelen uitwijken naar retail. Daar is veel economische activiteit, en over het algemeen een minder goede beveiliging dan bij banken.’