Twinkle | Digital Commerce

Facebook stelt WhatsApp open voor retail via advertenties

2017-12-14
1000562
  • 0:58

Facebook koppelt advertenties in de VS voortaan rechtstreeks met WhatsApp-accounts van bedrijven, om het bezoekers makkelijker te maken met retailers te chatten zonder hen rechtstreeks reclame te tonen op het berichtenplatform.

De exploitanten van WhatsApp weerden geïnternaliseerde reclame-uitingen sinds de oprichting ervan af; dat respecteert Facebook, dat de berichtendienst overnam in 2014. Via de nieuwe functie biedt Facebook gebruikers via advertenties op Facebook zelf tóch een kort lijntje naar retailers via het app-platform.

Voorlopig komt de nieuwe functie nog niet naar Europa, weet TechCrunch: eerst kijkt Facebook of de koppeling aanslaat in de Verenigde Staten en Azië. In totaal heeft WhatsApp ongeveer een miljard gebruikers wereldwijd.

Whatsapp voor e-commerce

Hoewel WhatsApp geen advertenties toont, werkt het platform wel aan diverse mogelijkheden om e-commerce te faciliteren. Zo ontwikkelt het zakelijke accounts, te herkennen aan een groen vinkje achter de naam. KLM is één van de eerste partners wereldwijd die het nieuwe type accounts test. Ook zou het berichtenplatform bezig zijn met een in-app betaaloptie, zodat transacties rechtstreeks kunnen plaatsvinden.